Svampinfektion
19.10.2016
Jag och min pojkvän hade samlag för några dagar sedan utan kondom (jag äter p piller) och jag vet att jag har lite svampinfektion ännu i min fitta (håller nu på att få bort det helt), jag undrar hur stor chans det är att han får det nu? Stupidgirl

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.10.2016
Hej,
Svampinfektion är ju inte någon könssjukdom, utan handlar om att det är fel sorts bakterier som får fotfäste i underlivet. Risken är större för kvinnor än för män eftersom kvinnans kön ju sitter på insidan, där det skall vara varmt och fuktigt. Så jag tror inte att risken att han skulle få svampinfektion är sådär jättestor.
På killar brukar man märka svampinfektionen på att ollonet blir rött och irriterat, och att huden på ollonet samt förhuden kan bli torr och fnasig. Det kan även börja lukta konstigt. Fördelen är att det är relativt lätt att behandla med samma salva som kan användas för tjejer, d.v.s. Canesten, som man får köpa receptfritt på apoteket.
Men för att du själv lättare skall bli kvitt din svampinfektion skall du vara noggrann med att tvätta dig efter att ni har haft sex. Eftersom ni inte använder kondom så tar ditt underliv emot hans utlösning, och eftersom sperman är väldigt basisk så gör den att slidans pH-värde blir fel. Så tvätten är viktig för att undvika problem även i fortsättningen.
Kram
Tessi