Svampinfektion?
02.09.2018
Hejhej!
(Har läst igenom lite gamla frågor här på sidan, men ville ändå skriva en egen och förklara exakt. )
Alltså. Jag har nu under ca.1,5vecka haft problem med mitt underliv. Jag har nu vita tjockare och ibland gryniga flytningar. Det kliar grymt runt slidan och även inne i slidan. Ibland kan det svida i underlivet om jag rör vid det. Jag har haft sex under den här tiden, men det har kännts väldit ömt och gjort mera ont än vanligt när han tränger in i mig. Känner även att underlivet är typ torrt?
Jag och min pojkvän har bara haft sex med varandra, och jag använder ppiller. Kan det vara en könssjukdom??
Låter det här som något som går att fixa lätt, eller ska jag åka till gynekologen?
Är så nervös över att det ska vara någon könssjukdom..
Tack på förhand! orolig dam
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
06.09.2018
Hej
Ingen fara. Definitivt en svampinfektion. Köp på apoteket Canesten Combi. Den innehåller en vagitorie som du för in i slidan då du går och sover. Med salvan smörjar du yttre genitalierna 2-3ggr/dag i en vecka.
Han bör också använda salvan i en veckas tid. Killarna får inte alltid smittan, men de kan få bakterien utan symtom. Utan behandling får du svampen tillbaka så fort ni har samlag.
Efter behandlingen använd Ceridal hudolja på könsorganen efter tvätt i en vecka. Det kan även användas som glidmedel. Oljan ger bra eftervård.
Den får du utan recept såsom Canesten. Oljan passar ej ihop med kondom.
Mvh Kristiina