Svampinfektion?
22.10.2018
Hej! De tre senaste dagarna har jag haft en svidande känsla i de inre blygdläpparna och de är dessutom lite rödare än normalt. För övrigt är mina flytningar normala och inget mer har ändrats. Men är detta en svampinfektion eller är det bara en irritation i underlivet?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.10.2018
På basen av det du skriver så skulle jag gissa att det är irritation. Tvätta underlivet med vatten (inte tvål) en gång om dagen. Du kan smörja underlivet med t.ex. babyolja nu så länge det är irriterat. Försök att sova utan trosor och inte ha för täta underkläder.
Svampinfektion brukar man märka rätt bra på att flytningarna blir tjocka, gryniga och vita, så om de inte är det så skall du inte heller behandla som svampinfektion eftersom risken då finns att huden blir bara mer irriterad.
Följ med under några dagar, blir det värre så kan du tala om saken med din skolsköterska eller på en ungdomsmottagning.
Kram
Tessi