Svampinfektion?
17.12.2019
Hej, det har varit väldigt irriterande där nere under cirka en vecka. Jag har ganska tjocka och vita flytningar, vilket jag läst att båda kan betyda att det kan vara svamp. Det svider även då jag kissar, ibland inte alltid.
När jag har sex tar det hemskt sjukt också. Tror du det kan vara svamp? Och isåfall vad ska man göra mot saken och vad beror det på? Om det inte är det, vad kan det vara? Matilda

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.12.2019
Hej.
På basen av det du skriver så kan det mycket väl vara en svampinfektion. De vanligaste symtomen på svamp är just tjocka och gryniga, vita flytningar och klåda. Och eftersom hela slemhinnan i underlivet och slidan blir irriterad så kan sex vara väldigt smärtsamt.
Det du behöver fundera över är om flytningarna luktar illa? I så fall tyder det mera på en annan infektion. Har du haft oskyddat sex så att det kan vara frågan om en könssjukdom? Då rekommenderar jag att du testar dig för att vara säker. (Oskyddat sex med en stadig partner är också oskyddat sex - och såvida ni inte båda var oskulder innan ni började ha sex så måste man utesluta könssjukdomar). Remisser till tester får du via preventivrådgivningen i din kommun. Ring i så fall dit och diskutera saken.
Men om du inte har haft oskyddat sex, eller detta är din första partner, och symtombilden är som vid svampinfektion så kan du gå till apoteket och handla mediciner. Dessa är receptfria. Det finns t.ex. en salva som heter Canesten som oftast är effektiv, det finns också en medicin som tas via munnen som heter Diflucan (men den rekommenderas först då infektionen blivit konstaterad av läkare/vårdpersonal). Om ni har haft sex utan kondom så borde ni båda behandlas, för även om svampinfektion inte är en könssjukdom så kan även din partner vara bärare och risken finns då att du smittas igen även om hen själv inte skulle ha några symtom. OM symtomen inte skulle gå över trots behandling så skall du senast då kontakta preventivrådgivningen eller en läkare för att bli testad.
Jag rekommenderar inte att ni har sex under den tiden du känner ömhet och sveda/smärta i underlivet eftersom det är ett tecken på att dina slemhinnor är irriterade, och det kan leda till problem längre fram. Ni skall inte heller ha sex så att din partner (om det är en kille) får utlösning inuti dig eftersom spermans pH-värde är väldigt basiskt vilket antagligen förvärrar problemet nu då slidans bakterieflora krånglar.
Så kort och gott alltså: Tror du det är svamp så går du till apoteket. Symtomen kommer att försvinna på några dagar efter att du börjat behandlingen. Behandla er båda två! Tvätta dig en gång om dagen med vanligt vatten - aldrig tvål i underlivet.  Om dina flytningar luktar illa eller om symtomen inte försvinner så skall du kontakta preventivrådgivningen så du kan bli testad.
Det kommer att ordna sig.
Kram
Tessi