Svamp/skavsår
07.11.2019
Hej!
På insidan av mina yttre blygläppar/ utsidan av mina inre blygläppar är huden röd. Det kliar endast lite, det svider mer. När jag t.ex. torkar mig kommer det typ dö hud? Ungefär som när man drar med fingrarna på fotleden i bastun.. Ibland försvinner det men när jag använder string eller trosskydd så kan det komma tillbaka. Vad kan det va? Hmmjåå

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.11.2019
Hej.
Det du beskriver låter som en helt normal följd av att huden blivit för varm och fuktig, och att den därför blir irriterad. Trosskydd är som du vet ganska plastiga, vilket gör att temperaturen och fuktigheten ökar, samma sak gäller ofta stringtrosor (dels beroende på material och dels hur tätt inpå huden de sitter). Värmen och fukten som lämnar kvar på huden gör att huden löses upp (precis som i bastun, men skillnaden är att det då gäller främst döda hudceller). Det kan då leda till att huden lossnar och vilket leder till sveda och irritation, och i förlängningen också till att pH-värdet blir fel.
Det du beskriver är alltså inte ovanligt eller farligt, och går att undvika åtminstone delvis genom att du använder underkläder av bomull (inte syntetmaterial), inte använder för tätt sittande underkläder och inte använder trosskydd om det inte är absolut nödvändigt.
Då det kommer till trosskydd och flytningar så är det ibland en sorts ond cirkel. Man kanske använder trosskydd för att man har rikliga flytningar. Men eftersom trosskydden suger i sig fukt - så måste slidan hela tiden producera mer fukt för att kompensera det. Så försök att i så fall använda trosskydden i bomullstrosor och inte för tätt sittande sådana så att huden ändå inte är varm och fuktig konstant. Problemet förvärras om du tar bort allt könshår eftersom det då inte finns någon "ventilation" alls. Sov gärna helt utan trosor och använd stringtrosor så sällan som möjligt eftersom de med tanke på underlivets bakterier är ganska ohygieniska.
Det du kan göra nu är alltså att försöka se till att huden får andas, dels genom valet av kläder och dels genom att undvika att använda trosskydd. Tvätta underlivet med vatten en gång om dagen, inte oftare än så och aldrig med tvål. Om du känner sveda i underlivet kan du smörja med lite olja (t.ex. Liberos babyolja som kan köpas i butiken.)
Problemet är inte ovanligt eller farligt, och besvären är oftast lätta att åtgärda bara man är konsekvent. Trist nog så är vissa underliv helt enkelt känsligare än andra. Försök att ha tålamod och sköta om dig själv <3
Kram
Tessi