Svara gärna snabbt
26.06.2019
Hejsan jag har varit tillsammans med min nya pojkvän ungefär två månader. En dag sa han en sak som jag blev väldigt sårad eller fick väldigt starka skamkänslor. Jag tror faktist inte själv på det eftersom om jag själv har gjort det tvättar man bara sina händer och så är det bort och visst underliv kan lukta illa ibland men inte att det stannar kvar. Jag vet inte vad jag ska göra för blev väldigt ledsen å det kändes fel att få veta det men han har ju rätt till sin upplevelse men jag vet inte vad jag ska göra. För jag vill nästan inte att han ska ta på mig igen om han säger så. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.06.2019
Hej,
Jag förstår att du blev ledsen över det han sade, och förstår att det kan vara svårt att släppa. Även om jag också, precis som du, vet att han överdrev - eftersom det ju inte stämmer.
Frågan är varför han sade så? Var det avsett som ett dåligt skämt eller ett otroligt klumpigt försök att ge konstruktiv kritik?
Precis som du skriver så har alla underliv sin egen doft, och så skall det ju vara. Det är meningen tt ett underliv skall lukta kön, och så länge man inte har en infektion och tvättar sig en gång om dagen så luktar det inte illa. Handlar det däremot om en infektion så finns det mediciner mot det, men i så fall skulle du nog vara medveten om det själv också. Tvätt med vatten engång om dagen, sova utan trosor och inte för tätt sittande kläder är det trevligaste för underlivet. Skulle man ha en infektion eller t.ex. störningar i pH-balansen så kan man receptfritt köpa mediciner som man använder till natten.
Jag tycker nästan att du borde ta upp saken med honom, alternativt vänta och se om ämnet kommer upp på nytt i någon form. Då tycker jag att du helt ärligt kan säga att det gjorde dig ledsen då han sa så, och fråga varför han gjorde det. Du kan också göra det klart för honom att han inte har något ärende alls till de delarna av din kropp om han inte kan uppföra sig. "om du säger sådana saker så minskar det min lust att göra sådana saker med dig."
Visst tror jag på ärlighet, men det är väldigt stor skillnad i vilka ord man väljer att använda och hur man uttrycker sig. Det var helt enkelt klumpigt och okänsligt sagt och du behöver inte skämmas över att det gjorde dig ledsen, för jag tror att de allra flesta skulle ha reagerat likadant. Kanske det behövs att du tar upp saken till diskussion för att du sedan skall kunna släppa det?
Många kramar
Tessi