Svara snabbt - screening
01.02.2021
Hej! Jag har blivit kallad till screening för livmoderhalscancer men har aldrig haft sex. Läste på nätet där en läkare sa att om du aldrig haft sex så behöver du inte gå på screening för livmoderhalscancer eftersom det inte finns någon risk att du då utvecklat sjukdomen. Skulle ändå vilja dubbelkolla med er om detta stämmer? Behöver snabbt svar så jag kan avboka tiden. Tänker att svaret på detta också kan hjälpa andra som nu blivit kallade till denna undersökning. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2021
Hej,
Precis som du skriver så görs screeningen för att upptäcka cellförändringar orsakade av HPV, så om du inte har haft sex så är det inte sannolikt att du skulle ha smittats med det.
Däremot kan jag tänka att det skulle vara bra att på basen av din ålder besöka en gynekolog eller barnmorska (om du inte redan har gjort det) på en "vanlig" undersökning oavsett om du har haft sex eller inte. Men till det behöver du i så fall  boka en separat tid.
Kram,
Tessi