Svårt att föra in något i slidan
24.11.2021
Hej! Jag har alltid haft svårt att föra in något i slidan, ett finger går men gör redan lite ont. Vill jag försöka föra in två så får jag bara in fingertopparna. Känns som att slidan är för liten på något vis. Vad ska jag göra? Är det något fel på mig? Går detta att lösa? Anonym
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
25.11.2021
Hej,
Jag rekommenderar dig att boka en tid hos gynekologen så man kan se ifall det finns något hinder där som gör att det känns så för dig. Ibland kan det finnas en liten extra slemhinnevägg som kan göra det omöjligt att förs upp något i vaginan. Detta är absolut inte farligt, och det kan man ofta åtgärda lätt. Men det kan också vara så att du bara är spänd i din bäckenbotten och därför har svårt att föra in något, och kanske behöver få lära dig att slappna av. Svårt för mig att säga! Därför skulle det vara super bra om du bokade en tid för gynekologisk undersökning! Lycka till!
Kram!
Malin