Svida i underlivet!?
12.05.2020
Hej!
På senaste tiden när jag har haft sex så har jag efter sexet fått en väldig stark sveda i underlivet!? Det pulserar i min fiffi men sedan dagen efter känner jag inte av något alls. Det har hänt såhär nu senaste 3 gångerna och kan det bero påå att vi inte använder kondom eller har jag någon könssjukdom!?
Snälla hjälp tack! Тапдт

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.05.2020
Hej,
Om det finns någon möjlighet att du har en könssjukdom så lönar det sig alltid att kolla upp den saken. Så beroende på om du har haft oskyddat sex med någon annan före din nuvarande kille, eller om han har det. Då kontaktar du preventivrådgivningen i din hemkommun så lägger de remsser till provtagning.
Men det du beskriver kan vara helt normalt för vem som helst. Svedan du kan bero på att du inte har varit tillräckligt våt då ni har börjat på, så att det har uppstått små sprickor vid slidöppningen. De brukar läka snabbt så det låter helt rimligt att du inte känner av svedan mera nästa dag. Svedan kan också bero på att ni har hållit på länge eller intensivt, eller att de senaste tre gångerna har skett med ganska korta mellanrum så att underlivet inte riktigt har hunnit återhämta sig emellan. Och storleken på din partners penis inverkar givetvis också.
Glidmedel kan vara en god idé. Hur våt man blir är inte viljestyrt och handlar inte nödvändigtvis om hur kåt man är. Man kan känna sig väldigt upphetsad men att kroppen ändå av någon anledning tar lite längre tid på sig att reagera. Med glidmedel kan man se till att slemhinnorna inte blir irriterade, och det kan i största allmänhet kännas ganska kul. Du skall komma ihåg att det inte är något fel på dig - att använda glidmedel är inte ett problem utan mer ett bonus.
Kom ihåg att kissa och att tvätta dig med vatten efter att ni haft sex, så gör du det du kan för att underlivet skall må bra. Det att du de senaste tre gångerna har upplevt detta problem betyder inte att det alltid kommer att vara så, men det kan bero på väldigt många olika saker i kombination med varandra. Skulle det bli ett problem så tycker jag att du skall kontakta preventivrådgivningen.
Kram
Tessi