Svider i vaginan
09.08.2019
Hejsan, för en vecka sedan hade jag urinvägsinfektion och åt en antibiotikakur. Nu känner jag inte längre av det men däremot gör min vagina ont, jag hade sex med min kille för två dagar den och efter det svider det bara uppe vid klitoris, liksom en brännande känsla och det försvinner inte! Vi har inte haft sex sedan dess och jag smörjer med babyolja men det svider ändå mycket! Vad kan detta bero på och vad ska jag göra för att få det gå om? M
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
12.08.2019
Hej M,
Det låter som om din slemhinna, precis vid urinrörsmynningen blivit irriterad och skör. Slemhinnorna i vagina kan bli sköra av antibiotikakurer.
Mitt bästa tips är att pausa ett tag från penis i vagina-sex, ha annat sex eller vara bara nära varandra. Ta inte på slemhinnorna, och stoppa inte upp något, ingen dildo eller tampong heller. Friktion mot slemhinnorna förvärrar. Smörj ditt underliv, gärna lite mer på de ställen där du känner att det är som mest ont, med vitt vaselin eller en lite fetare salva (gul) från Locobase. Dessa kan du köpa på apoteket. Babyolja är inte tillräckligt fet för att göra sitt jobb. Smörj 3ggr/dag, morgon, middag och kväll. Smörj försiktigt om det svider, men du kommer småningom märka att svedan avtar. Gå utan trosor så mycket du kan, sov utan trosor, så vaginan får mycket luft.
Vaginan behöver tid att läka, så minst 2 veckor ska du ge smörj-schemat! Fortsätt längre om det behövs.
Lycka till!
Kram
Malin Wiik-Norrman