Tampong
23.07.2020
När jag har andvänt tampong under en tid så typ ” stänger ” hålet sig eller det går inte att få in den, varför gör det så? Jag behöver ju använda binda och det vill jag inte.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.07.2020
Hej,
Det ÄR en påfrestning för underlivet att ha en tampong sittande inne hela tiden. Eftersom det är en främmande och porös samling fibrer som suger upp fukten från sin omgivning, d.v.s. också från slidans väggar. Detta kan göra slidväggarna irriterade och torra, och eventuellt är det så att de svullnar upp av detta och det är det du upplever som att "hålet stängs".
Jag föreslår att du istället för att använda tamponger skulle använda en menskopp. Den är av ett annat material än tampongen så slemhinnorna irriteras inte, och den kan samla upp mer blod än en tampong, så den behöver inte tömmas lika ofta som en tampong behöver bytas. Den kan du också ha under natten eftersom materialet i sig inte gör att bakterierna förökar sig i det som de kan göra i tamponger. (tamponger skall du INTE sova med) Och en fördel är att den i längden blir billigare och är mer skonsam för miljön.
Min gissning är att dina slemhinnor inte skulle reagera likadant på en menskopp. Och du behöver dina slemhinnor - så det är inte läge att göra någonting mot deras vilja. På samma sätt som med sex så kan det leda till problem om man för in någonting främmande i kroppen då den inte vill det. Så ta det på allvar. Jag tror inte att det är farligt, men livet är betydligt lättare om man inte har problem i underlivet så därför tror jag att en menskopp kunde vara en god investering.
Kram
Tessi