Tampong
06.08.2019
Hej!
Jag somnade med min tampong inne, vilket ledde till att jag hade in den i ca13h... Borde jag vara orolig nu? Vanligtvis har jag in den 4h Jahapp

Ungdomsinformatör Ida svarar
06.08.2019
Hej!
Tampongen måste bytas tillräckligt ofta för att inte bakterietillväxten skall bli för stor. Det är mycket ovanligt, men ifall man lämnar en tampong inne för länge så kan man få ”tampongsjukan” eller TSS, Toxic Shock Syndrome, men kom ihåg att det är mycket ovanligt. Ifall du får hög feber och börjar må illa(kräkningar eller diarré, yrsel, huvudvärd..) så då ska du söka vård. Följ med hur du mår! Det är nog säkert ingen fara.
Ett alternativ är att du skulle använda dig av menskopp när du sover, den kan sitta inne i upp till 12 h beroende på hur mycket mens du har. Menskopp är också skonsammare mot slemhinnorna i slidan, tampongen kan göra slemhinnorna i slidan irriterade och torra. Menskoppen suger inte upp fukten ur slemhinnorna i slidan på samma sätt som exempelvis tampong och irriterar därför inte slidans naturliga miljö. Binda är också ett annat alternativ som du kan använda dig av under natten.
Mensskydd
Ta hand om dig!
Kram, Ida