Tar ont vid sex
16.08.2018
Hej, jag har just hittat en kille som jag gillar att umgås med och gärna också har sex med. Problemet är bara att det tar ont när vi har penetrerande sex. Detta har också tidigare varit ett problem, ända sedan jag förlorade oskulden för 3år sedan. det är ju ganska normalt att det gör ont första gångerna eftersom man är ovan och kanske ganska nervös. Jag ”låg runt” lite då jag förlorat oskulden med lika unga killar som jag, som inte riktigt uppfattade mina signaler vilket gjorde att jag låg och spände mig o hade ont utan att säga nåt... Men nu är ju denna person helt fantastisk och verkligen inte som de andra. Fast ändå gör det ont... Problemet är verkligen inte att jag inte skulle vara våt nog, och jag känner mig väldigt bekväm och opressad med honom och vill ju njuta av vårt sex, såklart sex är mera än penetration, men det är ändå en del av sexet och inget som ska ta ont.. Han njuter såklsrt inte heller då han märker det tar ont för mig...Kan det vara så att det bara sitter i hjärnan? att jag typ förväntar mig det ska göra ont eftetsom det gjort det tidigare? Vart kan jag vända mig ifall problemet inte försvinner? vill så gärna lösa dethär :( A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2018
Hej.
Jag förstår att du gärna vill lösa problemet. Och det hoppas och tror jag att ni kommer att göra. Man kan ju inte göra så mycket åt de upplevelser du redan har haft. Då man aldrig har haft sex förr så vet man ju inte riktigt vad man skall förvänta sig, och det är ju helt normalt att det gör ont första gångerna. Men det ligger säkert någonting i det du skriver - att du förväntar dig att det skall göra ont och därför spänner du dig (aovsiktligt, inte viljestyrt) vilket leder till att det gör mer ont.
Det är ju helt super att du nu har träffat nån som är annorlunda, och som du känner att är lyhörd för saken. Man kan ta tag i problemet från lite olika håll. Du kan t.ex. börja med att kontakta preventivrådgivningen på din hemort så att du får boka en tid och bli undersökt. Barnmorskan kan då kolla upp att allting ser ut som det ska, och att det inte finns någon fysisk orsak till problemet (vilket jag inte tror). Du kan även ta upp problematiken med henne, så kanske hon har förslag på vad du kan göra.
Ett annat sätt att närma sig problemet är träning. Man måste på sikt lära sin hjärna att sex är okej, och att den inte behöver reagera med att ge smärtsignaler på någonting som är ofarligt. Hur är det om du själv kommer in i dig med ett eller flera fingrar? Gör det ont då också? Eller om din kille gör det? Försök också att undersöka ditt eget underliv omsorgsfullt. Känn dig fram och titta med en spegel. Är det en speciell punkt som gör ont eller är smärtan mer diffus?
OM det gör ont då du själv känner efter så kan du börja med att föreställa dig hur ont det gör på en skala från ett till tio. 1 betyder att det inte gör ont alls, och 10 är den värsta tänkbara smärta man kan föreställa sig. Då du har bestämt hur intensiv smärtan är, så fortsätter du att röra vid stället med ett jämnt tryck tills smärtan minskat till hälften. (så om smärtan ligger på en sexa, så håller du kvar trycket tills smärtan ligger på en trea.) Använd gärna glidmedel också då du undersöker dig själv, och då du har sex - även om du skriver att du blir våt. Det bidrar ändå till att minska friktionen och är då inte lika dramatiskt.
Denna övning ger oftast inte resultat på kort tid, men nog på sikt. Och på basen av det du skriver är det svårt att veta exakt hur ont du har. en annan sak som kan vara bra att komma ihåg är att du trots allt inte går sönder - även om det gör ont. Jag tror - precis som du skriver att smärtan främst sitter i ditt huvud, och den är en lite felaktig signal som du på sikt kan träna bort.
Sen är det ju samma sak som gäller som i alla fall då det handlar om samlagssmärta - d.v.s. att ha ett jättelångt förspel och att tala öppet om saken med sin partner. Precis som du skriver så är sex mycket mer än bara penetration - men jag tycker inte att du skall ge upp hoppet utan istället försöka att vänja dig vid beröring och lära din hjärna att penetrationen inte är någonting negativt.
Många kramar till dig!
Tessi