Tjej problem
22.04.2014
Hej, jag går på 8:an och har ensak jag tänker på ofta och försöker men det går inte.. När jag har mens såå anväder jag bindor men jag har testat med tampong men då kommer problemet, jag får inte inn den i slidan, jag har försökt med allt men blir alltid frustrerad och tappar kontrollen.. Den vill inte gå inn, är jag för trång? Eller vad är problemet? Snälla svara! Tjejenmedproblem

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.04.2014
Hej Tjejenmedproblem!
Att inte få in tampongen är rätt vanligt, för det är dels lite knepigt och knixigt och dels så brukar man bli nervös. Nervös för att det är en ny grej, nervös för att det ska göra ont, nervös för att man kanske börjar oroa sig för att vara för trång för sex sedan en vacker dag, nervös för att det ska vara något fel på en - alla andra verkar ju kunna använda tampong utan problem... och sedan ännu nervösare efter att man provat en gång och det misslyckats - och då misslyckas det garanterat igen.
Ofta är det just nervositeten som sätter käppar i hjulet för oss, både när det gäller tamponger, onani och sex. När vi tjejer blir nervösa, osäkra, irriterade, otrygga eller obehagliga till mods, så spänner omedvetet bäckenbottenmusklerna runt slidan ihop sig och vi blir trånga och ofta också torra. Då får vi knappt in ett lillfinger. Så vårt första råd är att försöka ta bort så mycket nervositet du kan. Pröva igen sedan när det inte spelar så stor roll om du lyckas få in den eller inte. Pröva efter tex bastu när kroppen är varm och fuktig. Pröva med olika ställningar, tex genom att ligga på sidan på golvet och lyfta upp ena benet i krok i luften eller ställa dig att stå framför WC-byttan och lyfta upp ena benet på sitsen. Pröva med de minsta sorterna. Pröva med att lägga på en liten klick vaselin eller parfymfri bassalva på toppen av tampongen, så glider den bättre in. Försök att slappna av i bäckenbottenmusklerna - för in lillfingret i slidan och känn efter hur spänd du är. Kan du slappna av i de musklerna? Det krävs ofta lite träning för att kunna kontrollera de egna bäckenbottenmusklerna (de reagerar alltså ofta på omedvetna hjärnan), men det lönar sig absolut, för tränar man upp dem så är det en stor fördel när det gäller allt från att inte kissa på sig till att njuta av sex sedan en vacker dag. Att onanera hjälper också till att ge en den här kunskapen om hur den egna kroppen fungerar.
Det kan vara så att din slidkrans är lite spänd. Slidkransen kallades förr för mödomshinnan, men det är alltså inte en hinna som ska spräckas tex av sex. Istället är det ett ringformat hudveck med ett hål i mitten där mensblodet rinner ut. Den ser lika olika ut för olika tjejer som vi gör i ansiktet och egentligen försvinner den inte helt förrän man fött barn, men den kan töjas ut. Den blir också mycket mjukare och töjbarare när man är sexuellt upphetsad, vilket kan vara bra att veta inför sex med en kille. Pröva att onanera (alltså lättare när man är kåt) också för att känna ifall den känns tydligt och kanske därför sitter ivägen lite för tampongen. Alla kan nog använda tampong och alla kan nog ha sex, slidkransen är helt säkert inte för tight, men det kan vara lite krångligt att slippa förbi den utan att det gör en smula ont. Men tvinga inte dig själv till något som är för smärtsamt, så viktigt är det inte med tampong. Eller menskopp för den delen, som är så mycket bättre än tampong.
Hoppas nervositeten släpper :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott