Tjejens underliv?!
02.12.2018
Hej jag vaknade idag och jag skulle torka mig och då kände jag en liten finne, vid underlivets hål typ. Jag kan också känna den lite om jag rör mig på ett vids sätt och när jag torkade mig gjorde det ont. Så min fråga ör om det är farligt och om det är en infektion eller om det kan infekteras, eftersom om ungefär 2 veckor ska jag till ett land i Asien och det är definitivt inte en ren plats. Sara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Finnar kan uppstå precis var som helst på kroppen, även i underlivet. Det bästa du kan göra är att följa med. Antagligen kommer finnen att försvinna av sig själv. I sällsynta fall kan man få en inflammation i körtlarna som sitter precis vid slidmynningen, och då kan man bli svullen och väldigt öm där, men då är det oftast betydligt större än en finne, så man märker nog av skillnaden.
OM din "finne" skulle ha blivit större och är väldigt smärtsam så skall du vända dig till en läkare eller en ungdomsmottagning, men i övriga fall är det bara att ha tålamod och följa med. Som sagt - finnar kan dyka upp var som helst och de försvinner av sig själv.
Kram
Tessi