Ljusbrun flytning
12.03.2025
Hej, jag har fått en ljusbrun flytning mellan min mens och ägglossning som jag aldrig fått förut. Den luktar också starkare än mina vanliga flytningar. Är det något jag borde oroa mig över? En ängel
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
22.03.2025
Hej och tack för din fråga!
Det är vanligt att flytningarna ibland ändrar lite i färg och lukt och det behöver inte betyda att någonting är fel. Brunaktiga flytningar beror i de flesta fallen på att det finns blodrester i flytningarna, t.ex. från den senaste mensen. Jag kan inte säga vad det beror på att flytningarna nu luktar starkare, men det låter inte oroväckande eller onormalt i mina öron. Det kan ibland vara ett tecken på att pH-värdet i underlivet är lite ur balans. Har du kanske tvättat dig mer än tidigare, eller använt dig av någon tvål i underlivet? Även mensen kan rubba pH-värdet i underlivet. Skulle lukten ha ändrats på grund av en infektion, skulle det inte lukta bara starkare utan också märkbart illa. Så om du inte lagt märke till att dina flytningar luktar illa (typ rutten fisk), så tror jag inte att du behöver vara orolig.
Om du misstänker att pH-balansen blivit rubbad ska du undvika att tvätta dig för ofta (vatten kan torka ut slemhinnorna i underlivet) och att använda tvål. Det är också bra att välja bomulls trosor istället för trosor gjorda av syntetiska material, samt att sova utan trosor. Det finns även en rad olika receptfria salvor (t.ex. Multi-Gyn, Vagisan, Vagi-C) som man kan använda för att balansera bakteriefloran i underlivet.
Jag tror inte du behöver vara orolig för de här symptomen, det låter som en helt naturlig förändring som kan ske nu som då. Men om du ändå känner dig orolig och/eller symptomen fortsätter/förvärras, rekommenderar jag att du tar kontakt med t.ex. din hälsovårdsstation för att få saken kollad och på så sätt få sinnesro.
Ha det bra och sköt om dig!
Kram,
Viveca