Trång vagina
24.10.2022
Jag tror inte jag kommer kunna ha sex, för min vagina är så trång att det gör ont när jag lägger in en tampong eller onanerar. Fattar inte hur en snopp ska kunna få plats mimmeli

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.10.2022
Hej,
Du är långt ifrån den enda som oroar dig över denna sak, och jag kan trösta dig med att i de allra flesta fall är det helt i onödan man oroar sig för det är väldigt sällan en slida skulle vara så trång att ett samlag inte skulle lyckas. Det som är tur är att du förhoppningsvis har uppmärksammat detta redan innan det är helt aktuellt, så du har tid på dig att lära dig slappna av och utforka dig själv.
Jag föreslår att du köper nån form av glidmedel. Det kan vara babyolja (t.ex. Liberos babyolja) som säljs i butiken vid samma hyllor där de säljer blöjor och baby-saker, eller ett "riktigt" glidmedel. Glidmedel kan man ju också använda då man skall lägga in menskoppar eller liknande så du behöver inte oroa dig över att människor skall tycka att det är konstigt.
Sedan tar du det alldeles lugnt och smörjer in dina fingrar och ditt underliv med glidmedlet och känner dig för. Testa att föra in ett finger och se hur det känns. Om ett finger lyckas bra så kan du testa med ett till. Beroende på om man sitter eller ligger så kan du också märka att ställningen kan påverka hur det känns. Försök därför att hitta en ställning där du är maximalt avslappnad. Musklerna i underlivet är inte helt och hållet viljestyrda, så om man är spänd eller nervös är det helt rimligt att musklerna spänner sig. Därför tycker jag att det är en bra sak om detta är någonting du "tränar" under en längre tid. Det är inte meningen att du skall göra någonting som gör ont, så om det känns obehagligt så backar du och testar på nytt en annan dag. Du kan också testa med något föremål, huvudsaken är att det är helt och rent och att det inte kan gå sönder eller någonting lossna från det. Där är det helt och hållet din egen fantasi som sätter gränser.
Du behöver inte oroa dig. Det är ju inte meningen att du skall ha sex förrän det känns helt rätt, och då får man ta det helt som det kommer. Jag önskar att alla skulle ha sex först då de träffar någon som förstår hur viktigt det är att ta det försiktigt och att man inte behöver ha bråttom någonstans. Ett litet steg i taget så kommer det att gå jättebra.
Kram,
Tessi