”Tubular breasts”
22.03.2021
Hej, jag har små bröst med stora mjuka bröstvårtor som jag har hatat hela mitt liv. Jag vill verkligen kunna tycka om mina bröst, men det är omöjligt. Jag har googlat och kommit fram till att jag kanske har ”tubular breasts” eller ”tuberous breasts” (googla ifall ni inte vet vad det är), jag vet inte vad det kallas på svenska men jag verkligen hatar dem och skulle göra vad som helst för att ändra dem. Det är inte bröststorleken eller formen jag är så jätte insecure om, det är mest bröstvårtorna som är så otroligt fula när de är varma, när de blir kalla blir de jättefina och jag skulle vilja att mina bröst alltid skulle se ut som de gör när de är kalla. Jag vet att allas bröstvårtor ändras när de blir kalla eller varma, men det känns som att mina är helt överstora. Jag har läst någonstans att det räknas som någon slags ”missbildning” och att man kan få det fixat gratis från staten och det skulle jag väldigt gärna vilka göra eftersom jag annars älskar min kropp, men det är omöjligt för mig att visa mina bröst till någon om de inte är otroligt kalla och det tycker jag är jättesorgligt. Har ni några tips eller vad som helst för information som skulle hjälpa mig får ni väldigt gärna ge dem. Det kanske inte låter som ett stort problem, men jag mår verkligen SKIT av det här och det kommer tyvärr inte ändra något ifall ni säger att alla ser olika ut och att man ska lära tycka om sin kropp och att de ändras, för set har jag hört många gånger (även av mig själv) i flera år och försökt gå efter den inställningen, men det går verkligen inte Ledsen tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2021
Hej,
Jag tycker precis som du själv att det är jättesynd att du inte kan tycka om dina bröst. Det är inte speciellt ovanligt att bröstvårtorna ser ut som dina - och oftast är det just på unga tjejer som bröstvårtorna ser ut så. Jag tycker att det är synd att de enda bröst man ser bilder av är de där bröstvårtorna är tydligt definierade mot vårtgården - eftersom det verkligen inte alls är så i alla fall. Jag förstår att du själv upplever att du har haft tålamod och väntat på att de skall utvecklas - men du är trots allt inte speciellt gammal ännu och dina bröst utvecklas fortfarande.
Men eftersom det är någonting du mår dåligt över så tycker jag också att du kan ta upp saken med en läkare - för att få höra läkarens åsikt. Antingen en allmänläkare eller en gynekolog. Jag är inte säker på att en läkare skulle räkna detta som "en missbildning", eftersom det varken är farligt eller ovanligt men det skadar inte heller att höra sig för och diskutera saken.
Men utöver det så kommer jag att svara precis det du inte vill höra - att du skall försöka jobba på din egen inställning. Eftersom det är det absolut viktigaste du kan göra. Det är inget "fel" på dina bröstvårtor. De är mjuka och varma - och om du bara känner efter (utan att tänka på hur brösten ser ut eller hur du tycker att de "borde" se ut) så kommer du att känna det som din partner gör - att det är dina bröst - och att de är en del av dig som känns - och har förmågan att känna - på helt rätt sätt. Jag är ledsen att bilden som media ger av bröst idag får det att se ut som att alla bröst borde vara skapta på samma sätt - för du är långt ifrån ensam. Jag önskar precis som du att du fick vara stolt och känna dig stark och hel i din kropp.
Boka tid till en läkare och diskutera saken om det känns som att det är rätt ställe att börja. Men jag önskar att du skulle ge dig själv lite tid ännu. Din kropp kommer att förändras. Ibland kan också en tatuering vid brösten, eller piercingar i bröstvårtorna göra att man plötsligt känner sig mer hel och stolt över en del av kroppen som man tidigare ogillat. Så det är kanske någonting du kan fundera på? Ett jätteenkelt sätt att testa är att köpa en tillfällig tatuering, och det är ju bara du själv som vet om det "testet" så du förlorar egentligen ingenting på det. "Fördelen" med att pierca bröstvårtorna är att de då blir lite stimulerade av piercingen så att de på sätt och vis lättare styvnar och därför "håller formen".
Jag är verkligen ledsen att jag inte kan ge dig något bättre "knep".
Många kramar,
Tessi