underlivet
15.03.2015
Jag hade mens för ca 2 veckor sen och idag har det kommit blod från underlivet. Vad kan det här bero på? Kan det vara farligt? Har aldrig haft så här förut.

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
18.03.2015
Hej! Nu berättar du inte i din fråga hur mycket blod det kom eller hur det såg ut. Kan det vara en slemhinneskada? Ofta är det blodet lite rosafärgat o ganska vattnigt. Slemhinneskador kan man få vid sex, skavande kläder eller vid sköra slemhinnor.
Eller är det som kommer som en mensblödning? Använder du hormonella preventivmedel? Ibland kan hormonerna dansa lite tango ex vid stress, viktförändringar, livstilsförändringar och en ofarlig mellanblödning kan komma. Men ifall det händer igen löns det nog att göra en gynekologisk kontroll hos barnmorska eller läkare.
Har du infektionssymtom i kroppen? Magont? I så fall löns det nog att göra kontroll hos läkare nu.
Kan du vara gravid? Ifall du har haft samlag och det finns en möjlighet att du är gravid ska du ta ett graviditetstest och fundera därifrån. Du kan läsa mera om det här.
Det finns kvinnor som kan ha en liten blödning i samband med ägglossning. Tiden 2 veckor efter mens kunde bra passa in på det här ifall du har en menscykel på 28-30 dygn. Kan det vara så? Det är i så fall normalt och inget farligt, bara lite retfullt.
Du får gärna kommentera och ge mej mera information så kan jag hjälpa dej mera.
Med vänlig hälsning,   Annika      barnmorska - hälsovårdare