Underlivsfinnar
22.02.2018
Hej!
Jag har ett problem. Jag brukar få ömma finnliknande knölar i underlivet, sedan typ 5 år tillbaka. De är så obekväma så jag försöker klämma dem och då de töms känns det genast bättre och då torkar de ut o försvinner efter ett tag. Tvättar mig med mild intivtvål varje dag. Vad är det?
Jag är oskuld så könssjukdom är uteslutet Hanna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.02.2018
Hej.
Jag är inte säker på exakt vad det är för sorts finnar, eftersom jag inte heller vet var exakt de dyker upp. Är det på blygdläpparna eller innanför? Finnar kan dyka upp precis var som helst på kroppen, och i sig är det helt normalt. Men jag förstår att det känns besvärande om de gör ont.
Fördelen är ju att vi vet att det inte rör sig om en könssjukdom, så då behöver vi inte oroa oss för det. Jag tycker att du skall sluta tvätta dig med tvål i underlivet. Även sådan tvål som utger sig för att vara "mild" och anpassad för huden i underlivet torkar ut huden, och kroppen känner då att den måste kompensera detta genom att producera mer fett och talg för att huden skall hållas mjuk. Med andra ord leder det till att kroppen blir lite stressad och ökar talgproduktionen. Det förklarar knappast hela ditt problem med finnar - men det blir garanterat inte bättre av det. Bara vanligt vatten är det bästa då det gäller underlivet - ingen tvål! (Det är synd att de stora kosmetikföretagen tjänar så mycket pengar på att människor är osäkra och tror att de måste tvätta sig med tvål i underlivet för att bli rena, då det i själva verket förstör mer än det hjälper. Du är långt ifrån den enda som har "gått på" det, men det är helt onödigt.)
Risken om man börjar klämma på finnar är att man istället skapar ett sår och sedan tillför bakterier så att mängden främmande bakterier ökar.
Jag tycker alltså nu att du skall undvika att klämma, och undvika tvålen under några veckor för att se om det reder upp sig av sig själv. Om du fortsättningsvis har lika mycket problem om t.ex. en månad så tycker jag att du skall boka tid till en barnmorska/gynekolog på preventivrådgivningen så att de får ta sig en titt. Jag tror inte att det är någonting som är "fel", utan i nuläget skyller jag nog mest på tvålen. Men om det inte blir bättre så är det kanske bra att kolla upp saken ändå.
Kram
Tessi