Undrar
01.04.2019
Jag har jätte mycket flytningar och de har hållit på i typ 2-3 år snart. Oftast så är det så mycket att det skulle synnas igenom byxorna ifall att jag inte skulle ha skydd. Jag tycker att det är jätte jobbigt. Sover utan trosor på natten. Det kommer mera när jag har ägglossning och sen minskar de men det är endå så mycket att det skulle synnas igenom. Håller i sig från mens till mens. ...

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2019
Hej.
Det är svårt att på rak arm svara på varför du har så rikliga flytningar. Det kan bero på en obalans i slidans pH-värde, men det kan också vara helt "normalt" för just dig. Det finns ganska stora individuella skillnader i hur mycket flytningar man har.
Jag tycker nästan att du skulle kontakta en gynekolog eller preventivrådgivningen så att du fick diskutera saken med en barnmorska eller gynekolog. Vid behov kan de göra en bakterieodling för att se att allt är som det ska i ditt underliv.
Ganska ofta hänger flytningarna också ihop med t.ex. hur mycket man tvättar sig och användningen av just trosskydd. Tvättar man sig för mycket, eller t.ex. med tvål så irriterar det och torkar ut slemhinnorna vilket gör att de måste producera mera fukt för att kompensera. Rakar man bort allt hår i underlivet fungerar likadant - inget hår - ingen ventilation - mera flytningar. Användningen av trosskydd fungerar på samma sätt - ju mer fukten sugs upp desto mer måste kroppen producera. Jag inser att det låter hemskt frustrerande för jag förstår ju att du inte vill att dina flytningar skall synas utanpå kläderna, men på sikt skulle det säkert vara bra om du minskade på användningen av trosskydd.
Men börja med att boka en tid till preventivrådgivningen så får vi se vad ni kommer fram till.
Kram
Tessi