Undrar vad som felas?
06.06.2022
Undrar vad som felas mina bröst. Don är liksom ömma mera än vanligt och blovit svällda på något konstigt sätt också.
Har haft också i 3 veckor sår ett på vänstra bröstet liksom ovanför bröstvårtan och ett på högra bröstet under bröstvårtan. Såren vätskar och gör väldigt ont. Undrar vad det kan vara. Skulle inte ha lust att visa det någonstans.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.06.2022
Hej,
Det att brösten är ömma kan bero på helt normala förändringar i hormonnivåerna. Även om de gör mer ont än vanligt så behöver det alltså inte vara någonting som är "fel" utan kan hänga ihop med menstruationscykeln. Så mitt råd i det fallet är att vänta tills du haft mens och se om det går över av sig själv.
Då det kommer till såren så tycker jag att det är någonting du skall gå och visa upp. Speciellt om du inte vet varifrån de kommit och eftersom du skriver att såren vätskar och gör ont. Ring till hvc och boka en tid antingen till en sjukskötare eller till en läkare så att de får kolla upp saken. Jag vet att det kan kännas obekvämt att gå och visa upp brösten någonstans men det är ändå bättre att gå och visa upp dem då det är någonting man oroar sig över.
Kram,
Tessi