Vad är det som händer ¿
03.09.2018
Hej jag måste verkligen få svar nu.
Jag är en 16 årig tjej som har haft knölar i både mina bröst i flera år, säkert mer än 3 år. Dem är platta kan man väll säga och tar nästan upp hela brösten och har även växt, själva brösten har också växt på sistånde och ganska snabbt.
Vad är detta, kommer inte gå till någon mottagning eller så, så att kan du skriva tex om,om,om(om det är Såhär, om dom känns såhär osv)
Tack i förhand-. 001155

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2018
Hej.
Knölarna du beskriver låter helt normala. Det är helt enkelt bröstvävnaden som känns som knölar, och det är ett tecken på att brösten utvecklas och växer. Knölarna brukar dyka upp vid 12-års åldern, och växer sedan med brösten tills man är uppe i vuxen ålder. Egentligen är det först efter att man har fött och ammat barn som knölarna inte känns så mycket mer. Så du behöver inte oroa dig.
Alla tjejer får knölar i brösten då de utvecklas. Absolut ingen orsak till panik.
Kram
Tessi