Varför så småa?
29.11.2019
Hej!
Jag är en tjej på 14 år som kom in i puberteten i 10-11 års ålder då mina bröst började ömma och fick en såndär ”knöl” i bröstet som är tecken på att de börjar växa. Fick min mens sedan som 12 åring och har haft den ganska regelbunden det senaste året. Men mina bröst växer inte. Jag har A kupa och skäms otroligt över min storlek, och mår till och med dåligt över det. Varför växer de inte och blir större när jag endå varit i puberteten i 4 år och har fått mens och allting? Finns det något sätt som skulle kunna göra så de växer till sig lite? Väääldigt tacksam för svar!!! :))

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.12.2019
Hej.
Du är nog långt ifrån ensam om att känna den stress som du gör över att din kropp inte utvecklas på det sätt som du önskar, men det finns inte mycket du kan göra åt det annat än att acceptera att din kropp är DIN, att den är helt perfekt precis som den är just nu. Hur kroppen utvecklas beror mycket på dina gener. Det innebär inte att man blir identiskt lik sina kvinnliga släktingar men oftast inte helt olik heller.
Det bästa du kan göra för din kropp är att äta, sova och röra på dig tillräckligt mycket - då sköter den resten själv. Men jag önskar verkligen att du kunde försöka se dig själv objektivt och förstå att du ser ut exakt som det är meningen att du skall se ut. Du är helt unik, och det är just det att du inte ser ut som alla andra som gör dig unik. Försök att göra det bästa du kan av det istället för att söka fel. Jag har sagt det förr, men det tål att upprepas - det som gör människor vackra är inte perfekta proportioner utan utstrålning. Så om du utstrålar att du är nöjd med dig själv så är det det som människor kommer att se.
Sluta slösa tid på att vara negativ mot dig själv.
Många kramar
Tessi