Växer mina bröst fortfarande??
05.04.2022
Hej! Jag har precis fyll 16 år och fick min mens typ när jag var 12-13. Mina bröst började växa när jag var 11 alltså före mensen, men dom var jätte små men ändå någonting. Nu när jag är 16 år så har jag inte märkt att mina bröst skulle ha växt eller jo jätte lite men typ inget, dom brukar vara ömma före mensen och så men är rädd att dom int kommer att växa mera. Jag har storleken knappt 70 A. Så ja undrar hur länge brösten växer, och jag vet att dom formas och ändrar storlek hela livet när man kanske blir gravid och så. Men vill veta som nu i ung ålder hur stora dom kommer att bli. Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2022
Hej,
Precis som du skriver så fortsätter brösten att förändras hela livet. Det är jättesvårt att ge ett svar på om dina bröst har vuxit klart eller inte. Med tanke på din ålder så kan de ännu växa, ganska få tjejer är helt färdigutvecklade ännu vid 16.
Hur stora brösten blir handlar först och främst om gener, och efter det om miljö. Det är generna som avgör hur mycket fettvävnad som skall lagras i brösten - och på den fronten är vi alla olika. Jag önskar att du skulle se det fantastiska med just ditt utseende, att du är byggd precis som du är. Du är helt unik och din kropp har samma värde som alla andra kroppar just för att den är helt speciell. Jag vet att många tjejer fasar lite för sommaren och att vara på stranden eftersom "alla ser" deras kroppar - men det som sist och slutligen gör en människa mest attraktiv och intressant är inte storleken på brösten/rumpan/midjan/låren utan den utstrålning man har. Om du själv utstrålar att du trivs i din kropp och att du känner dig avslappnad i den så är det DET som kommer att synas, och då spelar det på riktigt ingen roll vilken storlek dina bröst har.
Försök undvika att jämföra dig med andra, och gör ditt bästa på att acceptera dig själv - det är så mycket viktigare än att försöka leva upp till skönhetsideal som hela tiden ändrar. Du ser helt rätt ut.
Kram,
Tessi