Akne
13.08.2021
Hej!
Jag undrar om man kan äta minipiller mot akne, har inte sex och behöver inte ett preventivmedel nu men kan ej äta p-piller pga blodpropp.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
13.08.2021
Hej,
Tyvärr finns det inget super minipiller för acne. Ett som är värt att prova heter Slinda. Dock tycker jag du ska kontakta en hudläkare för att få medicin för din acne istället, ifall du ej kan använda kombinerade p-piller pga blodpropp. Kom ihåg att det endast gäller dina närmaste släktingar och dig själv - du, din mamma, pappa eller syskon ska ej ha haft blodpropp för att du ska få använda kombinerade p-piller. Om du eller de ej haft, kan du använda.
Kram!
Malin