Akut, NU!!
20.04.2021
Jag har en knöl vid bröstet.
Den sitter just bredvid/intill bröstvårtan. Den är skarp och ca. 3-4cm i diameter.
Den är inte öm eller sjuk.
Det synns att knölen buttar sig så att man ser att det är en knöl liknande boll som sticker ut. När jag kniper ihop så sticker knölen mera ut och den känns inte bara rund ut, utan den är lite som om två knölar var fast i varandra. ..

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.04.2021
Hej,
På basen av det du skriver är det lite svårt att veta om det rör sig om vanlig vävnad eller någonting annat. Det är t.ex. helt normalt at man precis bakom bröstvårtan känner en knöl eftersom det är själva bröstet som växer och utvecklas. Men om denna knöl ligger tydligt på sidan om bröstvårtan och finns i bara det ena bröstet så tycker jag att du skall kolla upp saken.
Det du skall komma ihåg är att de allra flesta knölar man hittar i brösten - speciellt i din ålder - är helt godartade, och det betyder INTE att det är cancer. Men jag tycker ändå att det finns skäl att gå och visa knölen. Börja med att besöka din skolhälsovårdare och tala med hen. Vid behov kan ni sedan boka tid vidare till skolläkaren eller till en läkare vid hvc.
Jag vet att det känns panikartat just nu, men jag tror att det kommer att kännas lugnare bara du fått tala med hälsovårdaren.
Kram,
Tessi