Alkohol
21.04.2019
Hejsan, jag är en 16 årig tjej, undrar om det är farligt att dricka alkohol innan man fått sin första mens eller om det påverkar på något sätt, eller gör så att det tar längre innan den kommer, nu vill jag inte höra att jag är underårig eller något liknande.
Jag vill inte att någon annan ser detta. Tjenis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.04.2019
Hej,
Jag tror egentligen inte att användning av alkohol påverkar saken vare sig till eller från då det gäller mensen. MEN man kan inte bortse från att alkohol är ett gift, och att det på inget sätt överhuvudtaget påverkar din kropp på ett positivt sätt. Det handlar då inte primärt om att du är minderårig utan om att din kropp inte är färdigt utvecklad (vilket ju är alldeles tydligt med tanke på att din mens inte kommit igång.). En kropp som inte har utvecklats färdigt har sämre möjligheter att förbränna alkoholen så att skadeverkningarna av alkoholen blir större. Så med tanke på det så påverkar det hela din kropp negativt, inte specifikt din livmoder/äggstockar/hormonbalans.
Jag vet att du inte ville höra ngt om din ålder, men det är ju just det som är problemet med alkohol - att kroppen inte kan hantera det alls innan den är "klar" (och inte nödvändigtvis efter det heller).
Så jag tror som sagt inte att din mens påverkas nämnvärt, men vill du vara helt 100% säker så skall du inte dricka alkohol.
Kram
Tessi