Am i the asshole
30.09.2022
Hej decibel! Jag och min flickvän (vi är båda 16) har varit tillsammans i lite över ett år och för några månader förslog jag att ha sex och vi båda kände oss överens om att vi var redo så nu har vi gjort det några gånger sedan dess men för ca en vecka sedan sa hon att hennes mens var några dagar sen först oroade vi inte oss så mycket men nu har det gått en vecka och den har inte ännu kommit och hennes mens brukar vara regelbunden, det var faktiskt en gång som jag är osäker om vi använde kondom, ska hon ta ett graviditetstest? Jag känner mej besviken på mej själv för att jag lyckades glömma kondom den ena gången, är det mitt fel? A

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.10.2022
Hej,
Om din flickvän inte ännu har fått sin mens så skall ni köpa ett graviditetstest så att hon får testa sig. Det är helt normalt att mensen är sen nån gång och det behöver inte betyda att någonting är fel, men eftersom ni är medvetna om att ni har haft oskyddat sex så är det lättaste helt enkelt om hon testar sig.
Om testet är negativt kan ni andas ut, och försöka vara mer noggranna med skyddet i fortsättningen. Det är definitivt inte värt det att tvingas gå omkring och oroa sig över att vara gravid. Jag förstår att du känner dig besviken på dig själv, och det gör antagligen hon också (besviken på sig själv alltså) men ibland sker det misstag och då är det bra om man lär sig av dem så kan man undvika att göra om dem.
OM testet skulle vara positivt så tycker jag att ni skall boka en tid till preventivrådgivningen på er hemkommun. Där finns barnmorskor som man kan diskutera igenom saken med och som kan berätta om de olika alternativ som finns.
Jag håller tummarna.
Kram,
Tessi