Ånger
29.06.2021
Hej, jag förlorade min oskuld i början av högstadiet och ångrar det nu. Vad ska jag göra för att dämpa ångern? Det var helt fel person (skedde efter påtryckningar och övertygelser som senare ledde till mer tjat och om sånt i relationen) och alldeles för tidigt (det var inte min idé heller) Mk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2021
Hej,
Förlåt att du har fått vänta på ditt svar.
Drömscenariot skulle vara att alla människor miste sin oskuld med en person de tycker om, där man känner ömsesidig respekt och vill göra upplevelsen fin för varandra, men tyvärr är det inte alltid så det går till.
Jag är ledsen att du mår dåligt över det som hände, och över att det påverkar dig ännu idag. Jag tror att det skulle vara bra om du fick tala med någon om det som hände, eftersom det låter som att det som hände har lämnat kvar som ett trauma för dig, på samma sätt som en våldtäkt kan göra.
Det är möjligt att han förstår/förstod redan då att han gjorde fel, men det är också möjligt att han ännu idag kör med samma metod eftersom det finns alldeles för många som får sin sexualfostran från fel ställe. Till en del handlar det också om de könsroller vi har i vårt samhälle, och vilka förväntningar som finns ("killen skall alltid ha lust", och "tjejen skall alltid ställa upp").
Jag vill att du skall komma ihåg att det inte var ditt fel. Vi kan inte påverka det som redan har hänt - utan bara det som händer framöver. Så det du kan försöka minnas är ditt eget värde. Att sex är någonting som skall vara roligt och fint - och om det är någonting som en person tjatar sig till så har hen nog missförstått hela grejen från början. Ha bara sex de gånger du själv VILL ha sex, och försök skapa en kultur där alla inblandades upplevelse är lika viktig.
Kanske du kan komma i kontakt med en psykolog, psykiatrisk sjukskötare eller liknande via hvc? Så att du skulle ha möjlighet att diskutera och bearbeta det som hände. Det kommer inte alltid att kännas som det gör just nu, men sex är ett väldigt intimt ämne, och om man blir sårad på ett sådant sätt så kan man behöva hjälp för att komma vidare.
Ta hand om dig <3
Kram,
Tessi