Ångesten tar ÖVER!
05.03.2021
Hej!
Jag är en tjej på 12 år som har ångest. Jag har inte ångest eller oro över ngn speciell sak. Utan det kan vara i stort sätt vad som helst. Jag har mått dåligt från och till i snart 3 år det var då det värsta som kunde hända då i mitt liv hände: en nära släkting gick bort. Jag har aldrig bearbetat sorgen på ngt sätt utan bara försökt leva med det (men det har nog inte gått så bra). Jag har det inte jobbigt i skolan på ngt sätt blir inte mobbad, retad, utfryst osv. Men jag har ändå söndags ångest och vill inte gå till skolan men det går ju ändå bra på ngt sätt.
//M

Ungdomsinformatör Kix svarar
08.03.2021
Hej fina M, tack för din fråga!
Ledsen att höra att du känner dig ångestfull och orolig. Det var bra att du skrev in hit, man ska inte behöva bära på tunga saker ensam. En av de mest effektiva sakerna man kan göra när man mår dåligt är att våga prata om det man känner med andra trygga människor. Redan att bara gör det kan ibland hjälpa! Men eftersom du känt dig ångestfylld i några år redan så skulle jag också rekommendera att du pratar med någon som är expert på att hjälpa i såna här situationer, till exempel kuratorn på er skola, skolhälsovårdaren, eller någon annan liknande person.
Jag blev glad att höra att du har det bra i skolan! :) Jag tror att söndagsångesten är ganska vanlig bland många i alla fall, speciellt om man känner att det är lite mycket som händer i ens huvud överlag. För det kräver ju nog en del av ens huvud att orka koncentrera sig i skolan - det kan vara tungt om man har en orolig känsla i kroppen.
Jag beklagar att en nära släkting till dig gått bort. Att bearbeta sorg tar tid, och beroende på vad det var som hände så kan det finnas många frågor kring både livet och döden; speciellt i den åldern du var då. Det är viktigt att låta sig känna alla känslor, fast de är jobbiga. På det sättet låter vi de jobbiga känslorna rinna genom oss och ut ur oss, men lämnar kvar de fina minnena. Det att en nära person gått bort kommer alltid göra lite ont för att man saknar dem, men med tiden kommer i alla fall mera acceptans och det blir lättare att bära. Jag tror det är viktigt att man har någon att prata med om personen också efter att den har dött, någon som delar ens minne om personen. Så att man stärker de fina sakerna och firar att ha fått ha personen i sitt liv, den tid det varade. Att prata om personen som dött (när man känner sig redo) kan i självt vara en bearbetande process.
En sak du också kan göra för att bearbeta det som hänt och dina vardagliga känslor och tankar är att skriva om dem. Exempelvis genom att skriva dagbok av något slag. Det behöver inte vara mycket, men redan några rader per dag kan hjälpa att ge klarhet i hur man själv fungerar och hur man ska lösa saker man går genom. Det är ett helt superbra sätt att lära känna sig själv bättre på ett tryggt sätt! För att dämpa oron och öva på att också känna positiva saker så kan du också prova ha en daglig tacksamhetsövning i din dagbok, där du varje dag skriver upp minst 3 saker som du är tacksam för. Det behöver inte vara stora saker heller, det räcker med små :)
Ta hand om dig själv, lyssna på vad du behöver, och våga prata om saker. Skriv gärna in igen om du känner att du vill prata mera :)
Kram, Kix