Är dålig på sex
15.04.2021
Jag tänkte skriva av mig lite här för vill inte säga allt det här till min pojkvän. Vi har i allmänhet bra sexliv tycker jag och har varit tillsammans i nästan två år o har sex ca. två gånger i veckan. Vi var båda oerfarna före vi träffades. Jag har sagt att jag tycker att jag inte är så bra på sex och tycker det är orättvist att han inte får komma lika ofta som jag. Han vet exakt hur han ska få mig o komma o jag vet hur jag ska röra mig under samlag för o komma. Han tycker förstås att vi har bra sex och att jag inte alls är dålig. Han hade väldigt svårt att komma under samlag i början. Nu har han gjort det ett fåtal gånger, ca. fem gånger tror jag, och varit nära flera gånger. Vi har tänkt att det är allt upp till hans teknik och att han 1. inte var van vid känslan av att ha samlag 2. han har fokuserat mer på min njutning än sin egen 3. använt för mycket energi och trott att han måste "prestera bra" 4. han hade masturberat på ett eller två sätt hela sitt liv. Lösningar: Han testade sen att masturbera lite annorlunda med mycket glidmedel och mindre tryck på. Jag uppmuntrar honom o säger att sex inte är en prestation utan nåt vi gör som ska vara skönt o roligt. Han har lärt sig mer hur han ska göra (till exempel långsamma rörelser och inte byta position om den vi har är bekväm) men antingen hinner jag komma före honom o vill inte fortsätta eller så kommer ingen för han är på mig och kan bli trött (förståeligt eftersom han orkar hålla på i 30 min ibland). Han har såna prestationskrav o han säger han gillar att se hur länge han orkar ha sex men ofta måste JAG säga att nu är du trött du kan sluta eller vill du sluta? Om jag är på måste jag vara på först och han sen för annars blir han ofta slak för han tröttar väl ut sig och jag är på så sällan att jag inte lärt mig hur jag ska röra mig på bästa sätt för att båda ska njuta. Vi har inte bara samlag utan brukar också ha oralsex men det är väldigt svårt. Jag kan inte göra det för länge för mina läppar blir så ömma o jag vill inte få skavsår i munnen. Jag har också svårt att använda handen, det blir snabbt torrt med saliv o med glidmedel måst man hela tiden lägga mer men de glidmedle vi har smakar illa så man kan inte kombinera. Sen föredrar han oftast samlag om jag ska få honom att njuta så jag hinner aldrig lära mig hur jag får honom att komma. Grejen är att det är ganska spontant då vi har sex och jag tycker också allra bäst om då han går ner på mig eller då vi har samlag utöver allt annat, men jag önskar att jag också helt själv kunde ge honom en orgasm men det är nåt som kommer i vägen. Kanske att jag blir frustrerad då jag inte fattar hur jag ska göra. Kanske att han är lite mer dominant och jag gillar att vara omfamnad av honom under sex. Det kanske är helt normalt men jag tror bara det skulle vara riktigt bra i längden för vårt sexliv om jag kunde få honom att komma med händer, munnen eller genom att rida honom. Fast sen vet ja inte om jag vill att han kommer i min mun. Tänk om jag spyr eller nåt haha. Han tycker minst om då jag använder händerna, kanske för att jag inte är så bra på det, han vill inte masturbera framför mig en längre stund så jag får aldrig se hela honom då han kommer. Jag har uppmuntrat honom till att använda sina händer och hjälpa sig själv att komma för det brukar hjälpa mig men han skäms över det. Han har svårt att uppmärksamma o prata om negativa känslor. Han har sagt att det kan kännas som om nåt saknas då han inte får orgasm men han lägger all skuld på sig själv. Fast alldeles tydlig så lägger jag skulden på mig själv också. Det är väl vi båda som kan göra vårt sexliv annorlunda och det är knappast nåt fel på nån av oss fast vi gillar att tro det. Jag vet bara inte hur vi kommer ur det här beteendemönstret :( Gurk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.04.2021
Hej,
Precis som du skriver så borde sex vara någonting som man gör för att det är skönt och roligt - inte för att prestera någonting. På basen av det du skriver så tror jag att ni båda två har en bild av hur sex "borde vara", vilket ju är ganska naturligt att man har . Men likväl leder det till problem om man låser sig vid den uppfattningen.
Du skriver att han masturberar/har masturberat, men jag undrar hur det fungerar då han är ensam? Får han orgasm då han masturberar på egen hand?
Det kan finnas flera orsaker till att han har svårt att komma då ni har sex, och den vanligaste orsaken är nog stress och prestationskrav - precis som du skriver. Vårt samhälle har gett oss en bild av att mannen alltid skall vara redo för sex, och att han skall ta för sig eftersom det är hans njutning som är central - medan alla killar ju inte fungerar så. Det finns killar som får sin primära njutning av att se då hans partner njuter, och alla är inte lika orgasmcentrerade. Så även om jag givetvis förstår att du skulle vilja att han fick orgasm -som ett tecken på att han också njuter och som ett kvitto på väl utfört arbete från din sida så tycker jag att du skall lyssna på dina egna råd och inte se sex som en prestation - vare sig för honom eller för dig.
Det att han inte får orgasm just nu innebär inte att han aldrig kommer att få det. Man fortsätter att utvecklas hela livet om man har tur, och ni är precis i början ännu. Försök åtminstone just nu att helt skippa att ha ett mål med sex, annat än att det är en stund då ni är nära varandra och känner. Släpp pressen på att uppnå någonting utan njut av att det är skönt medan ni håller på.
Jag tycker att det låter som att ni har en öppen kommunikation om sex, så dra nytta av det. Fokusera för ett tag på att berätta för varandra vilka saker ni upplever att är extra sköna. Gå gärna in på detaljer och var inte rädda för att säga saker som kan kännas lite generande. Ni litar ju på varandra. De saker som du just nu känner att inte fungerar helt som du önskar (att rida honom, oralsex) kan vara en fråga om teknik - och då handlar det bara om att pröva sig fram. Du skriver att du blir öm i läpparna och inte vill ha skavsår i munnen, vilket får mig att tro att du spänner läpparna väldigt mycket. Istället för att försöka skapa tryck runt penisen med dina läppar så kan du använda övre käken/gommen och tungan. Då du tar honom i munnen sträcker du alltså ut tungan så att den täcker din nedre tandrad (istället för att försöka täcka den nedre tandraden med tänderna) Då är det lättare att skapa trycket utan att bli trött i läpparna, och trycket blir mer fördelat över ollonet och början av penisskaftet (det är ju trots allt i ollonet de flesta nervändarna sitter).
Då det gäller hans psykiska hälsa och trauman så gör du rätt som uppmuntrar honom att tala med någon, men precis som du skriver så är du inte hans psykolog och du skall inte vara det. Det är inte på ditt ansvar att han söker hjälp och du måste respektera att han kanske behöver tid att bli redo för det. Jag förstår att det känns jobbigt att se på, men ni är inte samma person och han måste få välja själv OM och NÄR han söker hjälp. För att kunna ta emot hjälp måste han vara mottaglig för det och då måste det utgå från hans egen önskan att bearbeta saker.
Jag tror att ni kan fixa det här, bara ni slappnar av och inte tar sikte på resultatet utan på själva resan.
Kram,
Tessi