Att pumpa penisen
04.10.2021
Hej, vad är det där att pumpa penisen med en penispump? Är det farligt och är det könt? Går det att köpa såna från nån sexleksaksbutik? The Man

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.10.2021
Hej,
Då man använder en penispump så handlar det om att man lägger in penisen i ett rör och pumpar ut lyften så att det bildas ett undertryck. Detta gör att svällkropparna inuti penisen fylls av blod betydligt mer än de gör vid en vanlig erektion.
Njutningen främst är visuell, d.v.s. att man blir upphetsad av att se hur stor penisen blir, och själva trycket som bildas inuti röret kan kännas skönt. Från början uppfanns penispumparna som ett sätt för personer med erektionssvårigheter att få erektion (d.v.s. att man först pumpar upp så att penisen når full erektion och sedan med hjälp av t.ex. penisring kan bibehålla erektionen och genomföra ett samlag. Men idag marknadsförs pumparna mer som en lösning för att få en större penis/hårdare erektion - även om detta är högst temporärt. I långa loppet kan inte penispumpen ändra storleken på penisen, eftersom penisen går tillbaka till normal storlek efter att erektionen har avtagit.
Riskerna med penispumpen förekommer oftast i samband med att man är oförsiktig och för snabbt pumpar upp ett för högt tryck. Då kan det leda till att blodkärl brister (vilket inte är direkt farligt men ibland smärtsamt och kan lämna ganska stora blåmärken) eller till att svällkropparna påverkas. Så använd med varsamhet och respekt för din kropp helt enkelt.
Lättast får man tag på en penispump från nätet, där man kan köpa dem i de flesta webbutiker som säljer sexleksaker/hjälpmedel. I välsorterade sexbutiker i större städer brukar de också gå att köpa, men det är inte så många sexbutiker man kan besöka irl nuförtiden.
Kram,
Tessi