Behöver hjälp akut
10.04.2021
Hej Decibel! Vi är tre bästa vänner och alla är tjejer och en av oss mår absolut inte bra. Vi har sett att hon mått mycket dåligt ganska länge. Hon har slutat äta och gått ner i vikt jätte mycket ( ca 15 kg på ett år). När vi visar bilder från förut säger hon att hon är tjock och hon ser ner på sig själv. Hon gråter sig till sömn nästan varje natt förutom när hon är med en vän. Hon vill inte vara med någon inklusive oss och enda hon vill vara med är sin pojkvän. Hon säger också att hon inte har några vänner fast hon har en massa vänner. Vi är rädda att hon kommer må ännu sämre och ifall det kommer gå dåligt. Hon är på bra väg mot anorexi eller något liknande och hon är nog redan deprimerad.
Vad ska vi göra vi har försökt prata med henne men det funkar inte.
H. Hennes två bästa vänner De två vännerna

Ungdomsinformatör Kix svarar
19.04.2021
Hejsan!
Tack för er fråga. Ledsen att höra att er vän mår dåligt. Ni är fina vänner som bryr er och försöker hjälpa <3
Det framgår från er text att er vän skulle behöva någon typ av professionell hjälp. Ni ska inte behöva bära på det här ensamma.
Det finns många tecken där som är oroande, både med hur hon uppfattar sin kropp och hur hon har svårt att se sitt värde och svårt att se att folk tycker om henne.
Jag får inte ut av er fråga om hon redan träffar någon profesionell, men det skulle vara jättebra om hon kom i kontakt med någon. Det kan dock vara lite svårt att få någon annan att våga gå och prata med någon, och se nyttan i det, speciellt när man mår dåligt. Jag tror det kan vara bra om någon av er bokar en tid till någon sakkunnig vuxen och går med henne dit, exempelvis kuratorn, skolpsykologen, eller nån på ert HVC. Det kan vara bättre att bestämt säga att "vi är oroliga för dig och har bokat en tid till XX och kommer gå med dig dit, vi far klockan XX", istället för att ställa det som en fråga, för om hon ställs mellan att säga antingen ja eller nej säger hon troligen nej.
Om ni är bekväma med det så kan ni också ta upp er oro med hennes föräldrar, ju fler som tillsammans bildar ett "mänskligt skyddsnät" för henne desto bättre.
Det skulle inte vara en dålig idé för er två heller att gå och prata med någon, för att få ventilera er oro och få mera råd om hur ni ska tänka kring situationen. Det är viktigt att ni tar vara på er själva och varandra också, så att ni orkar finnas till för er kompis.
Ge inte upp, fortsätt att prata med henne och bekräfta henne! Fast hon drar sig undan, fortsätt bjud in henne till saker, det kan betyda mycket i slutändan. Det är vanligt när någon är deprimerad att man tror att ingen egentligen vill vara med en och att man "bara tar ner på stämningen", så därför  drar man sig undan. Då kan det behövas en del bekräftelse på att folk verkligen vill ha med en, och inte "bara frågar för att vara artiga".
Såna här situationer är knepiga, eftersom en person måste våga ta emot hjälp för att man verkligen ska kunna hjälpa hen. Den delen är på den personens ansvar, inte på exempelvis ert. Allt ni egentligen kan göra just nu är att fortsätta finnas till för henne och visa att ni tycker hon är värdefull, samtidigt som ni pratar med någon vuxen och försöker hitta professionell hjälp åt henne - och sen förstås att ni inte glömmer att ta hand om er själva, det är verkligen jätteviktigt.
Lycka till, och skriv in igen om ni behöver!
Kram, Kix