Bröstförminskning
11.07.2021
Hej!
Kan man göra en bröstförminskning, alltså motsatsen till bröstförstoring? Jag har alltid velat ha små bröst.
Var kan man isåfall göra det och vad skulle det kosta?
En helt annan juttu, är inte era kategorier lite oinkluderade och transfobiska..? "Tjejens underliv och bröst", "Killens underliv"... Förlåt om jag är jobbig men... Tove

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2021
Hej,
Om man har väldigt stora bröst och de t.ex. orsakar ryggproblem eller fysiskt/psykiskt lidande för en så kan man besöka en läkare på hvc som kan ta ställning till om man är berättigad en sådan operation. I de fallen då det kan påvisas t.ex. att det orsakar smärta så behöver man inte bekosta hela operationen själv utan det kostar runt 100-150 euro.
Om det däremot är helt av kosmetiska skäl som man vill ha operationen så är det någonting man själv får betala för. Då besöker man en privatläkare/kirurg som utför operationen, och det kostar från 6000euro och uppåt. Men du kan alltid börja med att besöka en läkare vid hvc och se vad hen anser om saken.
Du har säkert rätt i att man kunde uttrycka kategorierna olika, men jag är i nuläget inte säker på hur. Politiken kring vilka ord som används i vilket sammanhang, och vilka som anses korrekta att använda ändrar hela tiden i takt med att samhället gör det. Och så skall det givetvis vara. Men innan man byter ut orden mot andra borde man fundera över hur man skall ersätta dem för att det fortfarande skall vara en begriplig text som människor kan ta till sig men inte finner stötande. Jag tackar för att du gjorde oss uppmärksam på saken.
Kram,
Tessi