Catwalk och modell
29.06.2021
Hej! Hur skall jag gå till väga för att få gå på catwalk i New york? Och bli fotomodell i New York? ( nämner ni några finska firmor så kan jag inte finska men kanske man kan ta det på engelska?) finns det kurser man kan gå i Finland eller Sverige? Som leder till New York? Eller hur blir man upptäckt? Vilka firmor i New York vill man bli upptäckta av? Både större och mindre firmor. Tjej

Ungdomsinformatör Kix svarar
06.07.2021
Hejsan!
Kul att du har mål i livet, ett driv för sina drömmar är sist och slutligen det viktigaste för att nå dit man vill (sålänge man också omsätter drivet till handlingar).
Idag är inte modellbranschen lika tajt regulerad av agenturer som det varit tidigare, i och med att vissa modeller blir stora via social media och dylikt, och får jobb via det.
Det lättaste sättet att öva sig att bli en bra modell är helt enkelt att stå mycket framför kameran, och jobba med olika fotografer (för man lär sig lite olika saker från deras olika sätt att jobba). Man kan själv också ha en kamera med self-timer för att bara utforska olika vinklar av sin kropp och sitt ansikte, se vad som funkar och inte. För att lära sig poser kan man titta på bilder av modeller (gärna med liknande kroppstyp som du), studera hur de gör poser och försöka att själv återskapa sättet de står/sitter på. Det kan lära en mycket om vinklarna på sin kropp och hur man kan använda dem. Sen har ju förstås alla lite olika kroppar och det som funkar för en person funkar nödvändigtvis inte för alla, så det gäller att experimentera lite.
När det gäller övning med fotograf så skulle jag rekommendera att du nu till en början börjar göra TFCD-photoshoots. Det är alltså sådana shoots där varken modellen eller fotografen får/tar betalt, utan det är ett samarbete där båda får göra såna fotoprojekt som känns intressanta och ofta som övning för båda eller endera. Det finns bland annat en Österbottnisk grupp på facebook som heter ”TFCD valokuvaajat & mallit Etelä-Pohjanmaa” där både modeller och fotografer söker folk att samarbeta med. Det finns också en i hela Finland som heter ”TFCD Valokuvaajat&Mallit”. Fastän de är aktiva på finska så går det nog att skriva i dem på engelska också.
Medan du övar så kan du ha en skild instagram (eller dylikt) för att posta dina modellbilder på, som kan funka lite som en portfolio. Kom ihåg att tagga fotografen i alla bilder du sätter upp. Det att du har ute dina bilder så kan göra att andra potentiella samarbetspartners eller jobberbjudanden hittar dig. Om du har bilder med nåt skilt tema, exempelvis pin-up, så kan du också kolla om det finns någon mindre tidning eller tidsskrift som behandlar temat, dit du kan skicka dina bilder i hopp om publicering så att du kan nå ut till fler människor.
Men, det är nog också fortfarande bra att ha stöd av en agentur.
Sonja Karhulahti är ägare till Mallitoimisto Matiné i Karleby. Hon drar kurser runt om i Finland, även i Vasa. Andra som också ordnat kurser i Vasa är Fashion Model AgencyClamos Studio och Mallitoimisto Pariss.
Du kan såklart vara i kontakt med svenska modellagenturen också och skicka in en ansökan. Dessa två är stora och seriösa modellagenturer i Sverige:
Mikas
Stockholmsgruppen
HÄR kan du läsa om hur man undviker oseriösa agenturer.
Det finns inga direkta genvägar till New York, utan det är att hela tiden försöka hitta nästa steg framåt (oavsett hur litet det verkar vara) och vara aktiv. Modellbranschen har hård konkurrens så det gäller att ha god framåtanda och vara initiativrik. Förhoppningsvis leder alla de små stegen så småningom mot ditt mål. :) Att så småningom flytta till en större stad än vad som finns här i Österbotten hjälper också.
Kram, Kix