Droger
30.04.2019
Jag har testat röka weed. Kommer det att synas i kroppen i framtiden är 13 år. Röker också tobak ca 1 paket i veckan har jag slutat växa?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.05.2019
Hej.
Det finns ganska många olika teorier om vad som händer om man röker cannabis i ung ålder. Allt från att det är väldigt skadligt till att det inte händer någonting alls. Sanningen är väl den att man inte riktigt vet exakt hur det påverkar en, och för hur lång tid framöver. I din ålder håller din hjärna ännu på att utvecklas, så alla skadliga ämnen du utsätter dig själv för har nackdelar snarare än fördelar.  Det enda sättet att se till att du inte får några psykiska men av det är helt enkelt att låta bli att göra det flera gånger. Oavsett vilken drog det är frågan om så är du alldeles för ung för att utsätta din kropp eller ditt sinne för dem - det gäller för såväl alkohol, tobak som olagliga droger.
Att röka i din ålder innebär en risk för att din fysiska tillväxt avtar, så att du inte utvecklas lika mycket eller på samma sätt som du skulle göra annars. Riskerna är större för en ung person än för en fullvuxen eftersom du ännu håller på att utvecklas - och alltså inte är färdig ännu. I din ålder är det nästan omöjligt att tänka på konsekvenserna av sitt handlande. Det är svårt att bry sig om de saker som kanske händer om 20 år. Men det betyder helt enkelt att du får lov att lita på vuxna då de säger att det är skadligt och att du skall sluta röka. De skador som du orsakar i din kropp genom dina val just nu går inte nödvändigtvis att ta igen senare. (D.v.s. om du nu röker och det påverkar din tillväxt negativt - så kan du inte göra någonting åt den saken senare. Det går inte att ta igen.)
Så gör klokare val i fortsättningen. Du kommer inte att ångra att du slutade röka.
Tessi