Eget dagen efter piller?
15.05.2020
Tjena, har ett ark med p-piller som blivit över efter att jag bytte preventiv metod och undrar om man typ skulle kunna gör ett eget dagen efter piller av detta? Har försökt googla men inte kommit fram till något vettigt. Vad jag förstår är det i princip samma hormoner i ett vanligt piller och i ett akut, men olika stora doser (?)...
Fattar såklart att detta är en dålig idé om man påriktit vill skydda sig. Men jag befinner mig i ett sånt stadie av livet att det nog inte skulle göra något. Men säg typ att man lixom glömt ta ett piller och ändå känner att man nog kan skaffa barn om 3 månader istället, skulle man då teoretiskt sätt kunna ta typ 4 vanliga piller istället för att köpa ett akut från apoteket.
Hoppas innerligt att ni finner svar på denna teoretiska fråga, för min FBI agent blir snart orolig över min sökhistorik ????
Puss å kram Intresseklubben

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.05.2020
Hej,
Detta är nog INTE någonting som du skall experimentera med på egen hand. Det äa ambitioner.r betydligt bättre att du sätter din energi på att skydda dig på korrekt sätt då det behövs än att du sitter och googlar på detta eftersom detta experiment helt klart skulle vara på bekostnad av din hälsa.
Så vitt jag vet har du rätt om att det "i princip" är samma verksamma ämnen, men skillnaden är den att "riktiga" dagen efter piller är undersökta och testade under en lång tid innan de lanserades på marknaden - och det är inte meningen att du själv skall försöka testa det eftersom du har absolut noll koll på hur det påverkar din kropp. Eventuellt tar du för liten dos och då blir du ändå gravid - eller också tar du för hög dos eller bara i största allmänhet krånglar till din menscykel till ingen nytta. Så skydda dig på korrekt sätt - och OM du skulle misslyckas med det så köper du ett akut p-piller från apoteket.
Detta är INTE någonting du skall leka med på egen hand, även om jag kan beundra din ambitionsnivå.
Kram
Tessi