Elcigg
23.10.2018
Hej, är 14 år och har rökt vanliga cigaretter i 1 år men har nu börjat använda elcigg, är det lika farligt eller är dett ett bra val till att hjälpa en att sluta röka, undrar vad som är farligt med elcigaretterna

Ungdomsinformatören Liselott svarar
26.10.2018
Hej!
Hm, det här är lite knepigt, för ingen vet riktigt exakt ännu vad alla ämnen i elciggarna gör åt kroppen på lång sikt. Se, cigaretter och tobak överlag har man forskat i i många årtionden redan och så har det gått tillräckligt lång tid för att man ska ha kunnat undersöka hur kroppen påverkats efter ett år, tio år, trettio år osv. Men eltobak är ett så himla nytt fenomen att forskarna och läkarna bara kan gissa vad det gör åt kroppen. Det som man VET är att vätskan innehåller en massa olika ämnen, bland annat smaktillsatsämnen och parfymer osv osv osv. Så det finns nog troligen en hel del risker för att kroppen inte mår så bra av dem i längden. Därtill är man inte alltid säker på exakt vilka ämnen de innehåller, speciellt om man beställer från utlandet via nätet, där de inte alls har samma övervakning som vi har här i Finland (Valvira heter instansen som kontrollerar det här). I värsta fall är det lite som när kemiska droger tillverkas illegalt, att det blandas i lite allt möjligt (ja, jag menar samma ämnen som tex i rengöringsmedel) och ingen vet riktigt vad de ämnena kan orsaka åt kroppen, speciellt inte i kombination med varandra. Det är ju inte de lagliga och kontrollerade tillverkarna som är de billigaste vätskorna heller, så...
Man vet ju dock redan vad nikotin som ämne har för effekt på kroppen, och det ämnet VET vi ju redan att inte är bra i längden. Nikotinet påverkar tex blodcirkulationen så att en tonårskropp har svårare att växa som den borde. Det är som om man hela tiden skulle ha en påfrestning på kroppen. Exempelvis i USA finns det flera stora anti-rök-kampanjer som spelar på rädslan att man ska få en mindre snopp om man röker medan kroppen växer och att rökare oftare har impotensproblem. "Andra följder av nikotinets påverkan på nervsystemet är att blodkärlen i huden dras samman, medan blodkärlen i muskler vidgas. Hjärtats rytm ökar, d v s pulsen blir snabbare och blodtrycket stiger. Hjärtat kan också slå extraslag. Nikotin gör också blodplättarna mer klibbiga så att de lättare klumpar ihop sig. Det ökar risken för att det ska bildas farliga blodproppar." (http://www.riskbruk.se/?id=8665) Men man kommer också på nya saker vartefter sättet att forska blir bättre. "Slutsatsen blir att den som brukar nikotin får en försvagad impulskontroll. Och det finns ingen skillnad på om man röker och snusar. Man tänker inte efter lika mycket, man har ett ökat risktagande. Och det blir det svårare att handskas med utmanade situationer i vardagen." (https://www.hd.se/2017-01-23/nikotin-paverkar-hjarnan-hela-livet).
Så naturligtvis skulle det vara bäst om du inte rökte något alls, det vet du såklart. Jag säger det igen: det sku vara bäst om du slutade helt. Mitt råd för att klara det bättre är att fundera igenom varför du röker. Vad ger det dig? Är det värt det? Se, en del av beroendet av nikotin består av själva vanan att ha något i handen, gå ut på tobakspaus, koppla ihop smaker eller situationer med att ta en tobak efteråt, ha något gemensamt med kompisar osv - alltså sociala aspekter av rökandet. De kan vara lika svåra att bryta som beroendet som själva nikotinet orsakar. Så ett tips - om du har svårt att sluta helt - är att byta till något nikotinpreparat som du inte röker (helst inte snusar heller såklart), alltså nikotinspray, -plåster, -tuggummin osv. Då kan du bli av med de sociala vanorna med rökandet. Det kanske inte är lika lätt att få tag på, men det lönar sig i längden, jag lovar.
Kram, Liselott