Flytt och kärleksbekymmer
06.07.2021
Hej decibel!
Har en lite obekväm situation. Har precis flyttat till en ny lägenhet och fått reda på att jag kommer bo granne med en kille som jag desperat försökt att glömma. Vi hade en kort romans skulle man kunna säga men det blev aldrig avslutat liksom. Jag har insett att jag har känslor för honom. Jag har försökt undvika honom för att glömma honom och nu ironiskt nog kommer vi bo i grannhus. Samtidigt plågas jag av tanken av att han kanske har en ny tjej han dejtar eller att han kommer träffa någon. Hur ska jag göra om jag stöter på honom? Borde jag försöka söka kontakt på nytt eller måste jag glömma och gå vidare? Afrodite

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.07.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Ojj så typisk situation på nåt vis, ibland undrar man nog varför universum spelar såna här spratt med en :’) Förstår om du känner dig osäker och lite obekväm. Men det är faktiskt inte alls så säkert att du kommer se honom speciellt ofta/alls om ni båda bor i lägenheter och olika hus, fast de är bredvid varandra. Värre skulle det vara om det var samma trapphus, eller grannar i egnahemshus. Jag tänker så här för att jag själv nästan aldrig ser ens de grannar som bor i mitt eget trapphus - än mindre de andras. Man spenderar sist och slutligen så sjukt lite tid i trapphuset och kring gården (såvida inte där finns någon trädgård man vill hänga i).
Jag vet ju inte hur er romans slutade och varför ni inte har haft kontakt, men jag tror du måste själv ta en funderare på dina känslor och om det kunde vara värt att försöka ta kontakt igen eller om det skulle göra för ont.
Ifall du bestämmer dig för att det är bäst att gå vidare (alltså fortsätta som förr, inte ha ”extra” kontakt), så tror jag inte det kommer vara så jättesvårt fast ni bor i grannhus, som sagt man rör sig sällan kring gården samtidigt, och om man springer på varandra kan man bara snabbt säga hej och skynda vidare som att man har bråttom om man inte vill prata.
Men OM du känner att det vore värt att ta upp kontakten och se om ni kan bli nåt igen så skulle du ju ha världens chans i och med det här! Typ skicka nåt lättsamt om att du hört att ni plötsligt är grannar. Och beroende på hur han svarar så kanske du kan fråga hur han har det nu för tiden, och i nåt skede typ bjuda över honom på ”inflyttningskaffe” eller nåt sånt.
Ifall han inte visar intresse för det så skulle du kanske där få det avslut som ni inte fick förra gången? Kanske är det bara därför som du haft känslor för honom så här länge utan kontakt – för att du inte fick ett vettigt avslut? Och ifall det visar sig att han har någon ny tjej så kommer ju säkert det göra ont, MEN då vet du i alla fall det och ges en chans att få sörja det som varit, och slipper grubbla med en massa ”what if”-tankar.
Lycka till!
Kram, Kix