Förlorad känsel i underlivet
02.05.2021
Hej decibel. Jag behöver prata om ett problem jag har. Jag har nu använt vibrator ända sen jag va runt 14-15 år och är 18 idag. Hade först en vanlig liten klitoris vibrator som inte va så jättestark men nådde ändå orgasm. Sen steppade jag upp och börja använda en vibrator som va mycket starkare och större. Använder den nästan 3-4 gånger per dag och har börjat märka att jag har inte lika mycket känslighet i g punkten och klitoris. Förut brukade jag alltid tycka det va jätteskönt att penetrera slidan med nån form av sexleksak (som inte vibrerade) men nu känns det knappt. Även gast jag är jätteblöt.
Jag kommer endast av vibratorn nu för tiden och är så rädd att då jag har sex igen så kommer jag inte känna nånting. Vet inte heller hur jag ska berätta för min partner om detta problem för är jätte orolig över det. Vill få känseln tillbaka och vill tycka penetration är skönt igen. Snälla hjälp mig. Linn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.05.2021
Hej,
Mitt svar kan bli långt, och därför skall jag börja med att konstatera att jag inte tror att du behöver vara orolig.
I perioder har det gått olika rykten på nätet om att för mycket onani (för intensiv eller med hjälp av vibrator) skulle minska känseln i underlivet, men detta stämmer inte riktigt - åtminstone inte på det sätt som det framställs. Däremot får det tilläggas att det inte finns tillräckligt mycket pålitlig forskning på detta område ännu. Sexleksakerna som säljs idag är annorlunda- och används mer allmänt än för 20 år sedan, så det är möjligt att det finns en lucka i vetenskapen på denna punkt.
De forskningar som jag har läst om saken säger samtliga samma sak - att bortfallet i känsel enbart är temporärt. D.v.s. om du ger din klitoris/slida lite tid att återhämta sig så kommer känseln att komma tillbaka. Men om du onanerar 3-4ggr/dag så är det möjligt att känseln helt enkelt inte hinner återkomma mellan gångerna. Testa att ta paus i två dagar och se om det är någon skillnad.
Det andra som forskningarna säger är att hjärnan vänjer sig vid en viss form av stimulans. D.v.s att människan vänjer sig vid att kroppen borde ha samma fysiska reaktion och att orgasmen alltid borde gå till på samma sätt, vilket inte är hållbart i längden eftersom människan hela tiden påverkas av alla saker som händer och att det är oundvikligt att det inverkar även på detta område. Så om man är stressad, trött, nedstämd eller irriterad så är det rimligt att kroppen inte reagerar på samma sätt. Denna sak kan gå i cykler, så att man är mer "pigg" vissa månader än andra. Till det kan också tilläggas att din kropp är annorlunda idag än den var för 4 år sedan, och att de flesta tjejers sätt att onanera förändras under denna tid eftersom det är vanligt att det behövs lite mer stimulans. För många tjejer så räcker det t.ex. med händer/fingrar då man är i nedre tonåren - medan det senare kan behövas mer än så. Givetvis finns det individuella skillnader och säkert många olika saker som inverkar på detta.
Om du upplever smärta, eller om du tycker att känseln inte alls återvänder fast du försöker ta det lugnare så tycker jag att du skall tala med en barnmorska på preventivrådgivningen om saken. Men i första hand tycker jag att du skall försöka slappna av, och låta kroppen känna. Försök att variera sättet du onanerar lite. Inte för att din känsel skulle bli avtrubbad om du inte gör det utan för att din hjärna skall lära sig att det finns olika sätt att ta sig till orgasm och att det inte måste gå till på ett och samma sätt. Enkla sätt att variera detta är t.ex. användning av glidmedel, att byta ställning eller att ha ett tyg mellan vibratorn/klitoris för att ändra på intensiteten.
Om du inte har haft sex med en partner på ett tag så tror jag inte heller att du behöver oroa dig över att du skulle vara "okänslig" då du har det. Sex med en partner är för det mesta helt annorlunda än att onanera, och då förväntar sig inte heller din hjärna att det skall kännas precis likadant. Dessutom finns elementet av överraskning med på ett helt annat sätt då du inte kan förutspå exakt hur din älskare kommer att röra vid dig.
Försök att slappna av. Jag förstår din rädsla men jag tror inte att din klitoris eller slidöppning har blivit "förstörd" på ett sätt som de inte skulle återhämta sig ifrån.
Kram,
Tessi