Förlossning
11.08.2020
Hej är 20 år och ska snart föda mitt barn med kejsarsnitt pga trång bäcken, minfråga är om man är naken under ingreppet elr man har ngt över brösten o magen
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
12.08.2020
Hej,
Under kejsarsnittet kommer du ha en operationsskjorta på dig, alltså täcker den hela dig fram till att du ligger på operationsbordet. Sen när du väl ligger där kommer den kavlas upp, så den endast räcker brösten. Du kommer att få ett ”operationsskynke” som lägges över hela dig, utom den stora magen där snittet kommer göras. Snittet görs alltid långt ner, ungefär precis ovanför blygdbenet. Du kommer inte kunna se något av operationen då skynket är för, men bebisen kommer du få träffa direkt den är ute! Du kommer inte ha trosor på dig och man kommer lägga in en urinkateter innan operationen så kisset kan komma ut trots bedövningen du får, under och efter operationen. Allt kommer att gå jätte bra! Vilken spännande tid du lever i! Lycka till!
Kram!
Malin Wiik-Norrman