Fråga om skolan
29.06.2021
Hej
Vet att ung kvinna i min klass säljer sex.Hon säger att hon gör det frivilligt.Men hon är väldigt trött på morgon och känn stressad.
Vad ska jag gör nåt eller inte.?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2021
Hej,
Det är svårt att ge något uttömmande svar på basen av det du skriver, men om tjejen är en kompis så tror jag att det viktigaste du kan göra är att finnas där som stöd för henne och visa att du bryr dig om henne. Det finns massor av olika faktorer som kan spela in, och som jag inte känner till. Du skriver att hon är trött och stressad. Kanske hon skulle må bra av att tala med någon?
Det du kan göra är att uppmuntra henne att tala om sin situation med någon. t.ex. Brottsofferjouren har personal som är vana att diskutera liknande problemsituationer, och det innebär inte att man förbinder sig till någonting. För att få kontakt med någon på brottsofferjouren kan man fylla i en kontaktbegäran så kontaktar de en.
Oavsett vilka anledningar det finns till att hon eventuellt säljer sex, eller att det går rykten om att hon skulle göra det så kan hon få hjälp med att ta sig ur sin situation om hon vill ha det. På t.ex. Ärligt talat chatten kan man också anonymt diskutera med psykolog, handledare eller andra sakkunniga och den har öppet tre kvällar i veckan.
Var en vän och låt henne veta att du finns där för henne om hon vill ha hjälp.
Kram,
Tessi