Fult underliv
28.05.2020
Hej det är såhär att jag har komplex över färgen på mitt underliv, det är så mörkt, nästan svart jag är inte jätte mörk i huden i övrigt, mina föräldrar är båda från Latinamerika så dom är ju inte vita och inte jag heller. Men mitt underlivs färg jämfört med resten av min kropp är en sån kontrast. Och ja jag vet mycket väl att allas underliv ser olika ut, att nästan allas underliv är lite mörkare än resten av kroppen men jag mår jätte dåligt över det här, jag vägrar visa upp den för till exempel min pojkvän. Jag hatar den. Kan man bleka den på något sett, jag vill bara veta om det finns något att göra åt det.
Det är samma sak med mina bröstvårtor, dom är så mörka, jag tycker inte att dom är lika hemska men mitt underliv är hemskt, jag blir äcklad själv. Jag vet att det är vanligt att folk i Porrindustrin bleker huden där nere även analen men hur vanligt är det egentiden att ”vanligt” folk som jag och alla andra gör dessa behandlingar? Gör folk det här i finland? Eventuellt sverige eller norge? Är jag den enda som känner såhär? För hör aldrig folk tala om sånt här, inte alls kul. Mår sååå dåligt och skulle göra vad som helst för ett lite ljusare underliv. Tack för svar, ge gärna lite tips om det faktiskt finns något sätt att lösa det här på som såklart ska vara ofarligt för min kropp och hälsa, jag vill ju inte göra mig själv illa.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.05.2020
Hej,
Jag förstår att det är ett problem för dig, och jag önskar att det hjälpte att jag skrev att du inte behöver fundera mer på den saken. Jag vet att ens egna komplex oftast inte är helt logiska, att man själv är betydligt mer kritisk än vad någon annan skulle vara.
Det är synd att du inte vågar visa dig för din pojkvän, för jag utgår från att han är tillsammans med dig för att han älskar dig, och att han därför skulle älska hela dig. Det är inte heller ovanligt att människor tycker att det är upphetsande med mörkare bröstvårtor och mörkare underliv. Precis som du skriver är det också helt normalt att underlivet är mörkare än resten av kroppen p.g.a. hormonproduktionen som gör att melaninet (hudens pigment) är tätare på de delarna av kroppen.
Jag avråder dig från att bleka huden, åtminstone med några sådana preparat som används hemma. Det finns rätt många olika krämer och piller som utger sig för att bleka huden, men en stor del av dem är verkningslösa och andra är rent av farliga. Vissa undersökningar visar att uppå till 12% av krämerna innehåller kvicksilver  -vilket kan leda till både lindriga och allvarliga biverkningar, allt från sveda, klåda, blåsor och sår till kvicksilverförgiftning. De är helt enkelt inte säkra att använda och definitivt inte värda besväret. Säkert finns det skönhetssalonger där de utför hudblekning, men även under "kontrollerade förhållanden" är det svårt att få ett pålitligt eller bestående resultat och det kostar mycket.
Snälla jobba istället på att lära dig tycka om din egen kropp. Den är helt fantastisk. Du ser ut exakt som du borde se ut och det är bara en del av dig.
Om du ändå väljer att göra någonting åt saken i framtiden så råder jag dig att börja med att tala med en gynekolog eller hudläkare om saken, och därefter konsultera en skönhetsklinik som utför dessa. Men jag hoppas att du kommer att märka att det inte behövs - för det gör det inte. Och om det skulle t.ex. försämra känseln i ditt underliv eller orsaka långvariga biverkningar skulle det faktiskt vara värt det då?
Du är fantastisk. Lita på det.
Kram
Tessi