Gå ner i vikt
21.02.2021
Hej. Hur går man ner i vikt på hälsosammast sätt? Jag har koll på träningen och tränar 4-5 ggr i veckan, men det är mest kosten jag är fundersam på, och vad som är viktigt att tänka på? Tycker jag får dåliga svar från internet, och vill inte behöva betala så mycket för någon som kan hjälpa, så tänkte om ni har konkreta exempel.

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
24.02.2021
Hej,
Ja det är inte det enklaste att hitta rätt råd på internet. Det är också ganska svårt att besvara kort här, jag skulle rådge dig att kontakta näringsrådgivaren i ditt område och bokar in ett kostnadsfritt besök. Om du googlar näringsrådgivning + din kommun så hittar du!
Men för att inte lämna dig utan svar nu så ska jag ge några generella råd, individuella råd är svårare att ge utan att veta hur du nu äter.
Främst, ät minst fyra måltider (högst sex) per dag, slarva inte och ät för lite eftersom det leder till småätande. Frukost, lunch, middag, kvällsmål och beroende på om det behövs mellanmål på förmiddagen eller eftermiddagen. Ät kompletta måltider som innehåller kolhydrater, protein och fett. Man kan äta all mat men vissa livsmedel oftare än andra, förbjud aldrig något. Tänk också på att det är hur vi oftast äter som spelar roll, hur du äter mer sällan spelar liten roll.
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare