Gammalt kärleksliv
30.09.2022
Vad ska jag göra om jag har kvar känslor för mitt ex men han ha gått vidare och det var typ 4 månader sedan vi gjorde slut Tomaten

Ungdomsinformatör Kix svarar
06.10.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Det är aldrig lätt att ha känslor kvar för sitt ex, och speciellt inte om den andra har gått vidare. Nu vet jag ju inte varför ni gjorde slut heller, om det var dramatiskt, eller om det var ett någorlunda gemensamt val.
Hur vet du att han har gått vidare? Har han någon ny? Ifall han har någon ny är nog det bästa du kan göra att helt kallt respektera deras relation, och försöka ta hand om dig själv så bra du bara kan, medan du låter tiden föra dig vidare tills du har kommit över honom och eventuellt själv hittar någon ny.
Kom ihåg att man inte kan påverka någons känslor speciellt mycket, ifall han har kommit över dig så kan han inte hjälpa det, utan då är det vad det är, även om det gör ont.
MEN ifall du ändå vill försöka en gång till, och göra det bästa du kan för att det ska bli en chans till, så skulle jag rekommendera att du nu först närmar dig honom som en vän, och bygger en vänskaplig relation med honom först. Så kan man se vad som sen händer, ifall ni hittar en ny gnista så småningom. För ifall du skulle försöka att direkt fortsätta därifrån ni sist slutade, så skulle eventuellt alla ”gamla sår” komma med in i det nya - det behöver ofta finnas en liten ”re-set” där emellan, och då är det bra att man hittar varandra först som vänner. Då kan man på ett neutralare sätt påminnas om allt det bra som man har gemensamt.
Ha det så bra,
Kram, Kix