Geishakulor och Knipkulor
23.02.2021
Hej jag vill börja med att fråga vad skillnaden på Geishakulor och knipkulor är?
Jag vill jätte gärna börja med knipövningar för att bli tajtare i underlivet men också för att jag och min partner ska få mer njutning. Jag har googlat lite och det är en jungel... det finns olika vikter och storlekar, små metall liknande kulor och nästan bollar med silikon, vissa har en boll och andra 2. Jag vet inte vad jag ska välja eller börja.
Skulle verkligen behöva lite hjälp. Vill få så bra ”resultat” som möjligt men behöver hjälp på traven. Såg att det fanns för nybörjare och sånt också. Knipa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2021
Hej,
För att träna musklerna i ditt bäckenbotten behöver du inte nödvändigtvis några hjälpmedel alls, det fungerar lika bra att träna genom att bara knipa, men det kan förstås vara lättare att "hitta" musklerna om man har nån form av tyngd att jobba med.
Först och främst handlar det alltså om att du hittar musklerna och rätt sätt att spänna dem. Ibland kan man läsa tips som att man skall träna med att knipa av urinstrålen då man kissar - och ja, det kan du göra för att kolla just vilka muskler det är du skall knipa med, men du skall inte hålla på och knipa medan du kissar utan i så fall bara göra det en gång för att veta att det är rätt muskler.
Du kan sedan träna knipövningarna i olika serier. Så att du kniper ihop och håller i 10 sekunder och sedan slappnar av, sedan kan du upprepa detta t.ex. 5 eller tio gånger. I början är det normalt att det känns tungt, men ganska snabbt tränar man upp musklerna så att man kan märka skillnad själv. Då du sedan har tränat ett tag och vet vilka muskler det är du skall använda så kan du t.ex. känna att livmodern lyfts uppåt/inåt då du kniper.
Om du vill använda någon form av tyngd, antingen kulor eller någon annan typ av hjälpmedel så är det fritt fram. Ju mindre och tyngre "tyngd" desto mer får man jobba. Men det är nog bäst att börja med lite mindre motstånd och jobba upp musklerna istället för att börja med det tyngsta direkt. Det du kan tänka på då du i så fall väljer tyngder är att de skall vara av ett material som håller och är säkert, t.ex. medicinskt silikon, och att de skall vara lätta att rengöra. Det är helt enkelt en smaksak vilka man väljer, men om du handlar från t.ex. en sajt på nätet så kan du välja en pålitlig sajt där produkterna är sakligt beskrivna (istället för att handla t.ex. på wish där man inte riktigt vet vad det är man beställer.) Här har du ett exempel på en pålitlig sajt.
I princip är geishakulor och knipkulor samma sak, det är mest namnet som skiljer dem medan syftningen är densamma.
Å ena sidan kan jag tycka att det är bra att man tränar sina muskler i bäckenbotten eftersom sex precis som du skriver kan kännas skönare då man har bättre kontroll över musklerna, men med tanke på din ålder så tror jag inte att det är någonting som du behöver ta någon som helst stress över. Till stor del tränas också musklerna i samband med att du får orgasm, så att onanera är också ett prima sätt att hålla musklerna i underlivet i skick.
Kram,
Tessi