Gräs
13.08.2017
Hej!
Jag har funderat på att testa att röka på snart. Har aldrig förr gjort det men skulle bara vilja testa det. Har inga planer på att göra det flera gånger.
Nu undrar jag bara vad som kan hända om jag röker på EN gång? Kommer min kropp ta mycket skada av att pröva det EN gång? Har också hört att man har röda ögon efteråt, hur länge håller det i sig då?
Jag har planerat det här men två vänner som har erfarenhet från förr men som slutat och en annan som aldrig förr testat och vi är nog säkra på ett det bara kommer ske en gång. Vi kommer inte låta någon bli fast i det. Tänker också att jag vill testa det nu när jag är yngre, för jag vill inte göra det när jag är gammal för det känns som man lättare fastnar i det då.
Så nu undrar jag ju egentligen bara vad konsekvenserna blir av att testa röka på lite bara en gång. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.08.2017
Hej Anoonym!
Hm... Nu blir min fråga: tänker ni testa på att peta in en gaffel i ett eluttag också? Eller testa att fritera pösmunkar? Eller ha lesbiskt sex? Eller spela amerikansk fotboll? Eller gå på lina? Eller vadsomhelst som folk kan säga "Jamen man kan ju testa en gång i alla fall" om? Eller "testa, så vet du i alla fall vad folk pratar om" eller "man borde testa allt en gång i livet". Varför överhuvudtaget testa, alltså, det är min fråga? Vad är egentligen poängen med att testa? På riktigt, för samma poäng borde ju då gälla att bestiga ett högt berg eller dansa samba. Ska du testa något bara för att testa, så borde du kanske testa allt? Om inte, så hur motiverar du vilka saker som du vill testa och vilka inte? Varför testa?
Den självklara motiveringen till att INTE testa att röka på borde följaktiligen vara att det är olagligt. Du nämner inte den aspekten i din fråga, men jag antar att du ändå är medveten om det? Det behöver sägas högt, för av någon anledning så glöms det ofta bort i dagens i medeltal allt mer tillåtande attityd bland unga mot att röka på. Eller så har folk fullt med argument emot det. Men där är det ju samma sak som med en förbudsskylt vid ett gammalt grustag numera fyllt med vatten men med livsfarliga branta klippkanter? Budskapet är "gör inte det här för det är farligt". Det är ju ändå huvudorsaken till att något förbjuds och blir olagligt, oavsett vad det handlar om, för att det på något vis utgör fara för någon. All annan argumentation sker liksom på en annan nivå än det, oavsett om det tjafsas om legalisering eller hälsoaspekter eller vadsomhelst.
Nej, olika former av marijuana och hasch är sällan farligt när man prövar det EN gång. Sällan skriver jag, för visst har det skett att folk fått skador av det, till och med dött, exempelvis för att det i sin tur berott på en annan sjukdom eller svaghet, som typ att de fått härtinfarkt av det. Skadorna kommer vanligtvis senare, efter en tids användning. Man kan kanske jämföra det med rysk roulette, men med en revolver med betydligt fler än 6 platser för kulor. Vem som sedan blir den som skjuter sig själv i huvudet är omöjligt att säga på förhand. Samma princip gäller risken för att fastna i ett beroende av den här narkotiska substansen. Just nu påstår forskning exempelvis att var tionde fastnar för upp till eller över 3 år, så frågan är om du skulle trycka på revolverns avtryckare för oddsen 1:10?
Men det är klart, inte tänker ju någon "Voj vitsi, det här tänker jag bli beroende av!". Inte planerar någon att dö i en bilolycka heller när de kör underåriga. Det är väldigt naturligt - speciellt för unga - att tänka "jamen det där kommer aldrig att hända mig". Och ni har ju dessutom kommit överens om att vakta varandra så att ingen av er ska bli beroende. Det känns säkert väldigt tryggt och bra, och ni har ju lovat att bara testa en gång. Jag är ledsen att behöva spräcka din bubbla, men lite likadant tänkte nog varendaste en av de där 10% också. De planerade inte att bli fast. Och deras kompisar hade säkert övertygat dem om att det inte är något farligt - till och med hälsosamt - och att de säkert skulle bli härligt höga redan på första försöket. De berättade säkert inte om att de själva kanske inte kände något alls första gången. Eller snedtände. "Neee ne, det är så bra så bra... Kom med i klubben av "vi som har använt" du bara, så blir synden mindre för oss andra som redan använder..." Det är också sällan man hör rökare (vanlig tobak) säga att andra ska sluta röka eller att andra inte ska testa på att röka, för rökare gillar att ha sällskap. De vill inte vara ensamma om att vara den som gör något fel, utan ju fler som röker, desto mer accepterade känner de sig. Och desto bättre tillgång till tobak får de ju själva ifall andra också röker, desto fler tobakspauser, desto fler som står ute och fryser med dem...
Så åter till poängen om att pröva. Nå, om ni blir så där härligt höga som folk påstår att man blir, utan krapula eller aggression eller vad de nu än beskrivit det som. Then what? Hur stor är då lockelsen att röka på en gång till? För ni märkte ju inga skador och det var ju kul ju? Och om ni inte känner något alls? Ja, vad var det för vits då? Blev det då för att ni ska kunna säga att ni inte blev påverkade av det, som om det skulle vara något att vara stolt över? Finns det då någon chans att ni tänker att jamen då kan vi ju testa en gång till, för inget hände ju (och vi hade ju nog lite väntat oss att det skulle hända något kul i alla fall)? Och om ni snedtänder och får världens värsta upplevelse av det? Var det då värt att testa bara för att testa?
Det är ditt val, såklart, men vårt råd är att fundera noggrant över vilka argument du har för att testa och sedan göra ett beslut. Kom ihåg argumentet Olagligt. Du har ansvar för din kropp och ditt liv, ingen annan.
Hälsar Liselott och Tessi