Gravid???
27.01.2023
Hej! Jag har sån ångest för jag tror jag är gravid hela tiden. I december hade jag sex med en person men vi använde kondom men då lämnade kondomen inuti mig(fast öppningen av kondomen lämnade på utsidan) och i början av januari hade jag sex utan kondom men vi slutade ha sex före han kom(av olika anledningar). Jag hade min mens för 2 veckor sedan och det var en vanlig mens. Och jag har inte haft sex sedan någon av de första dagarna av januari. Även det tror jag jag är gravid hela tiden, om jag får lite ont i nedre delen av magen tror jag jag är gravid, om jag mår lite illa tror jag jag e gravid osv. Innerst inne tror jag inte jag är gravid för att jag dessutom går på ppiller men jag är lite slarvig att ta dem för jag tar dem lite olika tider varje dag. Jag tror jag bara är rädd och övertänker men vad tror ni?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2023
Hej,
På basen av det du skriver så tror jag inte att du är gravid, utan att du precis som du själv skriver bara stressar och övertänker. Det finns massor av olika anledningar till att man nån gång kan känna av smärta i magen eller må illa - och det mest sannolika i ditt fall är inte att det beror på graviditet utan att det beror på helt andra saker.
Försök att bli mer regelbunden i hur du äter dina p-piller och om du har sex med personer soom du inte känner helt så är det bra att du även använder kondom för att skydda dig både mot könssjukdomar och för att kunna slappna av och inte vara rädd för graviditet. Men bara du tar dina p-piller regelbundet så är de ett alldeles gott skydd mot graviditet.
Du kunde läsa på lite om hur man blir gravid och vilka faktorer som kan inverka, för jag tror att det kanske skulle lugna dig lite om du läste om hur många saker som faktiskt måste stämma in för att en graviditet skall lyckas. Du kan läsa om det t.ex. här. Så skall du förstås ha i åtanke att du också äter p-piller så de påverkar också saken.
Försök att slappna av <3
Kram,
Tessi