Hälsoångest
04.09.2020
Hej, jag är en tjej i 20 år åldern och har en tendens av att ha hälsoångest. Så fort jag känner något på kroppen och börjar tänka efter så måste jag gå in på internet och söka på symtom. Så fort jag får en signal att det kan vara den sjukdomen när jag läser på internet så är det som att en ”våg” av ångest Drar in över kroppen med detsamma från tårna upp till huvudet. Jag börjar direkt tro att det är den sjukdomen som jag bär på och det får mig att få ångest och mina tankar kretsade för det mesta kring att söka på internet på sjukdomen och orsaker osv. När jag väl sitter i den situationen och tror att jag har nån sjukdom så fortsätter jag att läsa vidare för att övertyga mig själv att det inte är så. Å andra sidan så försöker jag undvika att söka vidare för jag är rädd att jag ska få upp information som låter mer skrämmande och förvärrar min ångest. Jag blir vilse i situationen och när jag tänker på sjukdomen så blir det att jag får tvångstankar som sätter sig i huvet och håller sig. Jag hade en period nu ont i huvet nästan varannan dag efter att jag börjat i högskolan i höstas. Jag trodde direkt att jag höll på att få hjärntumör. Jag pratade ut med min mamma och hon förklarade för mig att chansen att jag skulle få en tumör var liten och att det förmodligen handlar om stress eftersom jag börjar i högskolan. Då gick ångesten och tänkandet över och jag mådde bättre. Men så fort jag går in på sociala medier och ser en annons som exempelvis ”fem tecken på (sjukdomen)” i det här fallet cancer så kommer tankarna tillbaka igen och det blir igen så som jag förklarade ovan. Jag pratar ut men tankarna kommer igen. Dom är inte så farliga som i början men jag hoppas att de går över för de jobbigt...
Det är jobbigt men inte för jobbigt, jag klarar mig bra i skolan och i sociala sammanhang, så de inte direkt ett jätte stort hinder i mitt liv. Men jag vill bara inte att jag hamnar i den situationen igen.. har ni tips på vad jag kan göra? Jod

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.09.2020
Hej,
Det du skriver är inte ovanligt eller unikt på något sätt. Det är så att säga nackdelen med att man kan få svar på alla sina frågor på internet - men utan någon som helst garanti på att svaret baserar sig på fakta eller ens är relevant.
Nästan alla symtom man upplever nån gång är så pass allmänna att de kan upplevas även vid en allvarlig sjukdom - men nästan alla gånger är det falskt alarm. Så jag tror precis som din mamma att sannolikheten att din huvudvärk beror på stress/sömnbrist/oro är betydligt större än att den skulle vara ett symtom på cancer. Nästan alla människor har ju huvudvärk nån gång men väldigt sällan handlar det trots allt om cancer. Och om man hela tiden försöker känna efter i kroppen så är det nästan alltid någonting som känns någonstans, det kliar lite på ett ställe eller sticks eller värker - och det är inte ett tecken på att du är döende utan på att du lever.
Jag vet inte om det finns så mycket annat du kan göra åt saken än att försöka tänka logiskt - är det sannolikt att det rör sig om cancer. Vad har du för anledning att tr att det är det och kan symtomen ha en annan, mer sannolik förklaring?
Jag vet att det är svårt, och att paniktankar inte är viljestyrda. Om de skulle vara det så skulle det ju inte vara ett problem. Men du kan också testa med att tillåta paniken, att försöka verkligen känna efter hur den känns och sätta en siffra på hur stark den är - för då kommer du ganska snabbt att känna då den sjunker. Kroppen orkar nämligen inte hålla samma paniknivå speciellt länge. Så även om paniken är på nivå 9 först - så försöker du sitta stilla och känna efter - tala gärna högt och lugnande till dig själv - och på några minuter tror jag att paniken kommer att ha lagt sig lite.
Försök alltså att inte vara rädd för själva rädslan, utan hitta metoder att lugna dig själv. Du är en logisk person så jag tror att det kommer att bli lättare med tiden. Försök att ta det lugnt och undvik onödig stress i största allmänhet så kommer antagligen detta problem också att minska.
Kram
Tessi